Hvorfor tar det tid å få forbrukere til å ta i bruk et nytt produkt eller en ny idé, som for eksempel kildesortering? Blant annet fordi vi må venne oss til nye ideer og produkter. Adopsjon er en prosess som tar tid, og som kan deles opp i flere faser eller trinn.

En modell av adopsjonsprosessen
Når vi deler adopsjonsprosessen opp i fem trinn og setter navn på dem, skaper vi et noe forenklet bilde av virkeligheten. Likevel er en slik modell et nyttig verktøy for en markedsfører fordi den hjelper oss å se hva vi må være oppmerksomme på når vi introduserer et nytt produkt på markedet. De fem trinnene i prosessen er oppmerksomhet, interesse, evaluering, prøve og adopsjon.

Oppmerksomhet
Nøkkelordet for første trinn i prosessen er oppmerksomhet. Dersom forbrukeren ikke er klar over at det finnes et nytt produkt, vil han ikke være i stand til å mene noe som helst om det. For markedsførere betyr dette at de må sørge for at målgruppen blir gjort oppmerksom på at produktet eksisterer.

Interesse
Neste trinn er interesse. Produktet må oppfattes som så interessant at forbrukeren ønsker å vite mer om det. Her har også markedsførere en jobb å gjøre. De må finne ut hva målgruppen er interessert i, og utnytte denne kunnskapen i markedsføringen sin. En produsent av mobiltelefoner kan for eksempel vekke interesse hos musikkglade forbrukere på denne måten: «Spiller du mye musikk? Lei av både iPod og mobil? Nå får du gode mobiler med supre mp3-spillere!»

Vurdering
Vurdering av produktet er steg tre. Forbrukeren funderer og har meninger om hvorvidt produktet eller ideen er verdt å prøve. Her må markedsføreren inn og prøve å overbevise forbrukeren. De egenskapene ved produktet som er viktige for målgruppen, må komme tydelig frem.
Prøve
Det sies at den beste metoden for å få folk til å ta i bruk et produkt, er å gi en gratisprøve av det. Også du har sikkert blitt tilbudt gratisprøver av for eksempel sjampo, balsam, kremer, frokostblandinger eller knekkebrød, slik at du kunne vurdere om produktet var noe for deg eller ikke. Gratisprøver senker utvilsomt terskelen for å prøve ut et nytt produkt, men uansett om forbrukeren får en gratisprøve eller kjøper selv, må produktet vise at det duger.

Adopsjon
Prosessen ender med adopsjon dersom forbrukeren har gått gjennom alle fasene og fortsatt er positiv. I og med at adopsjonsprosessen gjelder for både ideer, produkter og bedrifter, kan målet for prosessen variere. Noen ganger er målet kjøp, andre ganger vil man at målgruppen endrer holdning eller atferd. For eksempel kan adopsjonsprosessen ha som mål å skape en positiv holdning til resirkulering av kartonger og metall.
Læringsressurser
Kjøpsprosessen
Fagstoff
En modell av kjøpsprosessen
KjernestoffKjøpsprosessen
KjernestoffProblemerkjennelse
KjernestoffInformasjonssøking
KjernestoffEvaluering av alternativer
KjernestoffValg av alternativ
KjernestoffEtterkjøpsatferd
KjernestoffKjøpsprosessen i de profesjonelle markedene
KjernestoffKjøpssituasjonen i bedriftsmarkedet
KjernestoffKjøpsroller i forbrukermarkedet
KjernestoffKjøpsroller i bedriftsmarkedet
KjernestoffKjønnsrollespesialisering i kjøpssituasjoner
KjernestoffAdopsjonsprosessen
Kjernestoff- Kjernestoff
De fem trinnene i adopsjonsprosessenDu er her
Diffusjonsprosessen
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Nyhetsdrypp
KjernestoffSatt på spissen
KjernestoffStå på stand!
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffPrezi i vei!
KjernestoffRydd i toppen!
KjernestoffPå’n igjen!
KjernestoffKjøpsprosessen – har du skjønt det?
KjernestoffKjøpsprosessen: Test deg selv!
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff
Kildemateriale
Jobs
KjernestoffSalmer fra kjøkkenet
Kjernestoff