1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Psykologi og kjøpsatferdChevronRight
  4. KjøpsprosessenChevronRight
  5. AdopsjonsprosessenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Adopsjonsprosessen

Adopsjonsprosessen er prosessen en forbruker går gjennom fra et nytt produkt er introdusert på markedet, til det er akseptert eller forkastet. Ett kjøp av et produkt er ikke adopsjon. Ved adopsjon inngår produktet i den eksklusive gruppen produkter vi bruker flere ganger, som for eksempel Crocs-ene.

Et nytt «familiemedlem»

Når prøvde du sist et nytt produkt som du likte så godt at du fortsatte å bruke det? Det er denne prosessen vi på fagspråket kaller adopsjon. Å adoptere betyr «å ta til seg noen eller noe». Vanligvis bruker vi ordet i forbindelse med adopsjon av barn, men i markedsføringssammenheng betyr adopsjon det å ta til seg nye produkter, ideer og tjenester.

Man kan nesten si at iPad-en fra Apple ble adoptert av fanskaren allerede før den kom i salg den 27. januar 2012.

Adopsjonsprosessen er utviklingen en forbruker går gjennom fra et nytt produkt er introdusert på markedet, til vedkommende har akseptert eller forkastet det. Adopsjonsprosessen er altså veldig lik kjøpsprosessen, men med den forskjellen at den starter ved at et helt nytt produkt blir introdusert. Det er mulig at forbrukeren allerede har oppdaget et behov for produktet, men dette er ingen forutsetning.

Ikke alle produkter bli adoptert

Noen produkter blir raskt adoptert av forbrukere. Tenk deg for eksempel UGGs, støvlene som i noen miljøer er på «alles» føtter, eller Crocs, som er tilsvarende populært.

Andre produkter slår aldri gjennom. For eksempel var ideen med å samle alle faste regninger på én og samme faktura, egentlig god, men den ble aldri helt akseptert. Firmaet som kom på dette, tenkte seg at en slik samlefaktura ville gjøre hverdagen langt enklere for forbrukerne. Mot et påslag tok de jobben med å hente inn nødvendig informasjon fra strømleverandør, kommune, NRK, telefonleverandør, forsikring og så videre, slik at fakturaene til hver enkelt husholdning ble riktige for hver periode. (På bildet under får du en idé om hvordan en slik regning kunne sett ut.)

Fiktiv faktura fra Spar tid og penger AS.

Fordelen med en slik ordning ville ikke bare vært at hver husholdning slapp å få postkassen full av regninger, fikk ryddigere regninger og bedre oversikt. Bedriften forhandlet i tillegg frem rabatter på alle kostnadene, slik at denne løsningen ville bli billigere for kundene enn om de skulle gjøre jobben selv. Likevel ble ikke dette produktet noen stor suksess. Hva kan det komme av, tror du?

Læringsressurser

Kjøpsprosessen

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale