1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Psykologi og kjøpsatferdChevronRight
  4. KjøpsprosessenChevronRight
  5. En modell av kjøpsprosessenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

En modell av kjøpsprosessen

«Jippi, endelig er huset vårt!» kunne vært tittelen på hovedbildet. Det skildrer en viktig fase i kjøpsprosessen: kjøpsavgjørelsen. Men det foregår viktige tankeprosesser i forbrukerens hode både før og etter selve kjøpet. Også disse er en del av kjøpsprosessen.

En prosess i fem faser

Nedenfor ser du et enkelt flytdiagram som viser hvordan vi kan dele kjøpsprosessen inn i fem faser eller trinn. Selv om modeller alltid viser et forenklet bilde av virkeligheten, gir de oss likevel nyttige knagger å tenke og jobbe ut fra. Dette er de fem fasene i modellen vår:

  1. Problemerkjennelse: Vi registrerer et udekket behov.
  2. Informasjonssøking: Vi finner forskjellige løsninger som kan dekke behovet.
  3. Vurdering av alternativer: Vi vurderer alternativene opp mot hverandre.
  4. Kjøpsavgjørelse: Vi bestemmer oss for det alternativet vi mener dekker behovet best.
  5. Etterkjøpsatferd: Vi vurderer om kjøpet vårt var riktig.

Læringsressurser

Kjøpsprosessen

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale