1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Psykologi og kjøpsatferdChevronRight
  4. KjøpsatferdChevronRight
  5. Satt på spissenChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Satt på spissen

Å snakke for å lære

Hiv deg ut i en frisk faglig diskusjon! Da får du et større og bedre faglig ordforråd, og forståelsen din for faget øker. Markedsføring er et samfunnsfag som berører flere andre fag og områder. I denne oppgaven skal du diskutere noen påstander der du med fordel kan trekke inn kunnskap fra andre fag.

Psykologi og kjøpsatferd

Ta utgangspunkt i kapittelet Kjøpsatferd og finn gode argumenter for og imot påstandene og spørsmålene nedenfor:

  1. «Alder, livssituasjon og inntekt har svært lite å si for hvordan vi opptrer som forbrukere. Derfor er det bortkastet tid for markedsførere å undersøke kundegrupper i det vide og brede. Det eneste slike undersøkelser fører til, er at varene vi kjøper, blir dyrere.»
  2. «Underliggende behov som stammer fra opplevelser tidlig i livet, er et komplisert område som fagfolk bør ta seg av. På dette området vil markedsførere aldri være noe annet enn glade amatører. Derfor: La psykologer behandle mennesker. Markedsførere bør holde seg til salg av produkter.»
  3. «Vekstbehov kan komme til overflaten selv om primærbehovene ikke er dekket.»
  4. «Hvordan kan religion påvirke kjøpsatferd?»

Læringsressurser

Kjøpsatferd

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs