1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Psykologi og kjøpsatferdChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Psykologi og kjøpsatferd

Hvorfor velger vi de produktene vi gjør? Hvordan kan vi som markedsførere få kunnskap om disse sidene ved forbrukeren? Psykologiske, sosiale og kulturelle faktorer påvirker kjøpsatferden vår.

Det finnes heldigvis mange forskjellige individer her på jorden, og all variasjonen gir markedsførere både muligheter og utfordringer. Hvordan psykologiske, sosiale og kulturelle faktorer påvirker kjøpsatferden vår, må vi som markedsførere prøve å forstå. Hva er det for eksempel som har fått denne damen til å velge blått som hårfarge?

Emner

Psykologi og kjøpsatferd

  • Kjøpsatferd

    Hva virker inn på kjøpsadferden til forbrukerne? Kan det være et resultat av kultur, økonomi, geografi og reklame?

  • Kjøpsprosessen

    Hva skjer i prosessen fra vi oppdager et udekket behov, til vi kjøper et produkt? Og hvordan spres nye produkter i markeder?