Hopp til innhold

TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Satt på spissen

Logo for diskusjonsoppgave

Bruk fagtermer!

Når du diskuterer spørsmål om markedsføring, bør du bruke faguttrykk (fagtermer). Da blir det lettere for deg å skrive presist og godt om disse spørsmålene i neste omgang.

Hvorfor skal vi egentlig ha markedsundersøkelser?

Ta stilling til påstandene nedenfor, og underbygg svaret ditt med ett eller flere eksempler.

  1. «Markedsetterretning er å spionere på konkurrenter og å fralure forbrukerne informasjon. Det er uetisk og burde ikke forekomme.»
  2. «Når man bruker eksperimentmetoden og observasjonsmetoden i markedsundersøkelser, får man ikke gyldige svar, fordi deltakerne blir påvirket av situasjonen. Å bruke disse metodene er penger ut av vinduet for bedriften.»
  3. «Å bruke kvalitative metoder i markedsundersøkelser er det samme som å invitere til løs prat, det kommer ingen håndfast og matnyttig informasjon for bedriften ut av denne typen intervjuer.»

Læringsressurser

Markedsinformasjonssystemet (MIS)

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs