Den eksterne delen av et markedsinformasjonssystem (MIS) behandler informasjon som er utenfor organisasjonen. Denne er ofte usammenhengende og tilfeldig og må systematiseres. Det er nødvendig for en bedrift å ha god oversikt over eksterne arbeidsbetingelser for å unngå ubehagelige overraskelser!

Fire områder
Den eksterne delen av et markedsinformasjonssystem søker og bearbeider informasjon fra fire ulike områder:
- informasjon om leverandører og distributører
- informasjon om kunder og målgrupper, inkludert deres preferanser
- informasjon om konkurrenter og markedsføringsstrategiene deres
- informasjon om det offentlige (stat og kommune) og samfunnet vi lever i

Leverandører og distributører
Dersom vi skal velge leverandører og distributører for bedriften vår, kan det være interessant og relevant å skaffe seg informasjon om følgende:
- Hvilket prisnivå har leverandøren eller distributøren lagt seg på?
- Er bedriften økonomisk solid?
- Hvilke geografiske områder dekker bedriften?
- Hvor høyt skårer bedriften på faglig kompetanse?
- Arbeider bedriften også for konkurrentene våre?

Kunder
Vi ønsker all mulig informasjon om kundene våre slik at vi kan lage de produktene de ønsker seg, og komme frem til en treffsikker markedsføringsstrategi. Informasjon om kunder kan for eksempel være demografiske data, som alder, inntekt og utdannelse. Psykografiske data, som preferanser, handlemønster og så videre, er også veldig viktig å kjenne til dersom vi skal markedsføre effektivt. Informasjon om kundene får vi både gjennom primærdata (egne markedsundersøkelser) og sekundærdata (statistikker og tidligere undersøkelser).

Konkurrenter
Som markedsførere er vi helt nødt til å vite hva konkurrentene våre gjør: hvor sterke de er, hva slags produkter de utvikler, hva slags markedsføring de planlegger, og så videre. Vi kan søke informasjon om konkurrentene våre i forskjellige offentlige registre, for eksempel Brønnøysundregisteret. Vi kan også skaffe oss informasjon om en konkurrent ved å spørre kunder, leverandører og andre medkonkurrenter. Og, ikke minst, vi må selv se hva konkurrentene våre gjør når de opererer offentlig.
Det offentlige og samfunnet
Det er mange forhold i samfunnet vårt som kan påvirke en bedrift: Alt fra ekstremvær og økonomiske opp- og nedgangstider til nye skatter og avgifter eller nye politiske forhold kan kreve at virksomheten endrer strategi. Bedrifter og organisasjoner må derfor holde seg oppdatert om det som skjer i samfunnet rundt dem, og sørge for å være forberedt når endringene kommer.
Læringsressurser
Markedsinformasjonssystemet (MIS)
Fagstoff
Markedsinformasjonssystemet - MIS
Kjernestoff- Kjernestoff
Den eksterne delen av MISDu er her
Den interne delen av MIS
KjernestoffMarkedsføringsledelse
KjernestoffMarkedsundersøkelser
KjernestoffPrimære og sekundære datakilder
KjernestoffObservasjonsmetoden
KjernestoffEksperimentmetoden
KjernestoffIntervjumetoden
KjernestoffTelefonintervju
KjernestoffPersonlig intervju
KjernestoffSkriftlig intervju
KjernestoffKvantitative og kvalitative metoder
KjernestoffMetoder for innhenting av data
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Nyhetsdrypp
KjernestoffSatt på spissen
KjernestoffStå på stand!
KjernestoffKjør kamera!
KjernestoffBlogg i vei!
KjernestoffSkriftlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffMuntlig oppgave: Følg en bedrift!
KjernestoffRydd i toppen!
KjernestoffPå’n igjen!
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Kjennetegn på måloppnåelse
KjernestoffUndervisningsopplegg for lærer
Kjernestoff