1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Situasjonsanalyse og markedsinformasjonChevronRight
  4. SituasjonsanalysenChevronRight
  5. KonkurrenteneChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Konkurrentene

Konkurrenter er en viktig ekstern faktor en bedrift må forholde seg til. Det hadde nok vært behagelig å slippe konkurranse, men i de fleste land i verden er ikke det situasjonen. Konkurranse fører gjerne til at hver enkelt aktør gjør sitt beste for å komme kundene i møte og tilby det de ønsker seg.

En viktig faktor å forholde seg til

Konkurrentene våre er en ekstern faktor vi ikke kan forandre på. Vi må bare forholde oss til det faktum at de eksisterer, og vi må finne gode strategier for å møte konkurransen fra dem. Derfor trenger vi å vite så mye som mulig om konkurrentene våre. Vi må skaffe oss kunnskap om deres slagkraft og deres styrker og svakheter. Vi må også kjenne til prisnivået de legger seg på, og vi må vite hva slags kompetanse de sitter inne med på forskjellige områder – blant annet markedsføring.

Når vi har denne kunnskapen, kan vi utforme en strategi som forhåpentligvis vil gjøre det mulig for oss å hevde oss i konkurransen og lykkes med å nå målet vårt.

Analyse av Konkurrent X:

  • deres kompetanse og ressurser
  • deres mål for fremtiden
  • deres nåværende strategier
  • deres antakelser om seg selv og bransjen
Bildet over er fra 1983, og det viser en butikkø utenfor en skobutikk i Moskva.

Planøkonomi

Det motsatte av full konkurranse er planøkonomi, et system der staten bestemmer hva og hvor mye som skal produseres. Dette er kanskje behagelig for produsenten, men kundene risikerer at utvalget blir heller slunkent.

I de tidligere østblokklandene var det staten som regulerte både produksjonen av varer og vareutvalget, og selv om formålet var å dekke behovene til befolkningen, fungerte ikke systemet etter intensjonen. Innbyggerne i disse landene opplevde jevnlig mangel på enkelte varer og måtte nøye seg med et begrenset utvalg.

Læringsressurser

Situasjonsanalysen

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs