1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Situasjonsanalyse og markedsinformasjonChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Situasjonsanalyse og markedsinformasjon

For situasjonsanalyse og markedsinformasjon finnes data overalt. Men skal vi bruke det som underlag for å ta avgjørelser, må vi tolke og sette dataene sammen til et større bilde.

Når klossene ligger hulter til bulter, kan man vanskelig se for seg at de sammen kan danne en strukturert helhet. Likevel vet du at dersom du setter sammen klossene til mindre enheter og deretter disse sammen til litt større enheter, kan du lage de mest imponerende konstruksjoner. Slik er det også med markedsinformasjon: Det finnes data overalt, men vi må sette dem sammen til et større bilde dersom vi skal bruke det som underlag til å ta avgjørelser. Dette skal du lære om i emnet Situasjonsanalyse og markedsinformasjon.

Kartlegging og analyse av organisasjoners interne og eksterne arbeidsbetingelser står sentralt i emnet. Det er også viktig å kjenne til både metoder for informasjonsinnhenting og kildebruk og kildekritikk.

Emner

Situasjonsanalyse og markedsinformasjon

  • Skaffe deg et oppdatert og korrekt bilde av omgivelsene dine. Du må se både på interne forhold i bedriften og på det som skjer utenfor virksomheten.

  • Et MIS sorterer interne og eksterne data og gjør det mulig å bearbeide dataene slik at informasjonen kan brukes til å planlegge markedsføring.