Hopp til innhold

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. KonkurransemidleneChevronRight
  4. P for plassChevronRight
  5. På’n igjen!ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

På’n igjen!

Faktasjekk

Har du fått med deg stoffet som er gjennomgått i emnet P for plass? Svar på spørsmålene og sjekk! Prøv å svare med egne ord, og bruk eksempler fra ordentlig bedrifter for å gjøre stoffet relevant og aktuelt – da blir det lettere å huske!

Repetisjonsspørsmål

  • Hva handler plass om i markedsføringssammenheng?
  • Hvilke avgjørelser sorterer vi under begrepet distribusjonsbeslutninger?
  • Hva er en distribusjonskanal?
  • Hva mener vi med direkte og indirekte distribusjon?
  • Hva er fordelene og ulempene ved å bruke direkte eller indirekte distribusjon?
  • Forklar hva kanalmedlemmene grossister, detaljister, agenter og kommisjonærer gjør. Gi eksempler på slike kanalmedlemmer.
  • Hvilke forskjellige distribusjonsgrader har vi, og hvilke produkter passer typisk for hver grad?
  • Forklar hvordan sammenhengen mellom p-ene er for produktet Tine melk.
  • Hvilke basisfunksjoner er noe de aller fleste butikker har, og hvorfor kan det lønne seg å dele på slike basisfunksjoner gjennom et kjedesamarbeid?
  • Hvilke former for kjedesamarbeid har vi?
  • Hva er fordelene og ulempene med de forskjellige typene kjedesamarbeid?
  • Hva menes med stordriftsfordeler? Forklar.
  • Hva er horisontal og vertikal integrasjon? Gi eksempler.

Læringsressurser

P for plass

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs