Hopp til innhold

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. KonkurransemidleneChevronRight
  4. P for plassChevronRight
  5. DistribusjonskanalerChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Distribusjonskanaler

Distribusjonskanalen er veien et produkt tar fra produsent til forbruker. Vi beskriver distribusjonskanalen ved hjelp av hvor mange og hvilken type mellomledd. Hvert mellomledd krever transport, lagring og videresalg.

Lager. Foto.

Kanalmedlemmer

Mellomleddene i distribusjonskanalen kaller vi kanalmedlemmer. En virksomhet kan velge hvor mange kanalmedlemmer den ønsker å bruke, men til vanlig består en distribusjonskanal av produsent (fabrikk), grossist og detaljist. For eksempel blir klær produsert i en fabrikk og deretter solgt til en grossist, som kjøper inn klær fra mange produsenter. Grossisten selger så klærne til butikker (detaljister), der kunden kommer for å kjøpe dem.

En ny type kanalmedlem?

Nå for tiden kan det til og med hende at en kunde benytter seg av en «personal shopper», en personlig hjelper som også skal ha sin del av «kaka» før varen endelig når kunden. I videoklippet nedenfor ser du hva en personal shopper mener hun kan gjøre for deg.

Et strategisk valg

Hver gang en vare skal videre fra ett kanalmedlem til neste, kreves det transport med lastebil, tog, båt eller fly og lagring på større eller mindre lagre rundt omkring i landet eller i verden. Jo flere medlemmer som finnes i distribusjonskanalen, jo flere er det som håndterer varen på en eller annen måte, og som skal tjene penger før varen når kunden. Det kan bety at varen blir dyrere, eller at fortjenesten per enhet blir mindre. Det kan også bety at produsenten har mindre kontroll med hvor og hvordan varen faktisk selges til slutt. Produsenten må derfor vurdere nøye i hvert tilfelle hva som er den beste distribusjonsstrategien.

Læringsressurser

P for plass

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs