1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Organisasjon og ledelseChevronRight
  4. OrganisasjonsoppbyggingChevronRight
  5. Valg av organisasjonsformChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Valg av organisasjonsform

Det er flere forhold som påvirker bedriftens valg av organisasjonsform, som for eksempel bedriftens størrelse og oppgaver. Andre forhold kan være type produkter, hvilke kundegrupper bedriften har, og hva ledelsen mener om organisasjonsformen.

Pizza Grandiosa. Foto.
Orkla er organisert i divisjoner og eier Stabburet som lager Norges mest solgte pizza: Pizza Grandiosa.

Hvorfor velger bedrifter forskjellige organisasjonsformer?

En organisasjonsform påvirkes av

  • markedets størrelse: En geografisk organisering krever at markedet har en viss størrelse.
  • bedriftens størrelse: I små bedrifter kan ikke de ansatte spesialisere seg på oppgaver, de må ofte jobbe med flere forskjellige arbeidsoppgaver. Samme person må kanskje svare på telefon, lage lunsj for kollegaer og skrive brev. I en større bedrift kan disse oppgavene fordeles på flere personer.

  • bedriftens oppgaver: Det kreves en annerledes organisering om bedriften jobber med prosjekt enn dersom den jobber med like oppgaver hele tiden.
  • produktsortiment: En større bedrift har gjerne et bredt sortiment og selgere som spesialiserer seg på produkttyper. Små bedrifter kan ha et begrenset produktsortiment med selgere som må kjenne alle produkttypene.

  • bedriftskulturen: Hvilken filosofi står ledelsen for? Hvilke tradisjoner har bedriften? Bedriften kan ha gode erfaringer med en bestemt organisasjonsform og ønsker derfor å fortsette med den.

Læringsressurser

Organisasjonsoppbygging

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs