1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Organisasjon og ledelseChevronRight
  4. OrganisasjonsoppbyggingChevronRight
  5. DivisjonsorganisasjonChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Divisjonsorganisasjon

En divisjon er en del av en bedrift. Bedriften deler seg i deler som så kan være organisert som linje- eller linje- og stabsorganisasjoner. Alternativt kan divisjonene være delt opp etter virksomhetsområder. DnB er et eksempel på en bedrift med flere divisjoner.

DnB er nok mest kjent som bank, men de har også en eiendomsdivisjon.

Divisjonsorganisasjon

I en divisjonsorganisasjon deles organisasjonen i to eller flere deler. Hver av disse divisjonene kan så organiseres som linjeorganisasjoner, linje- og stabsorganisasjoner eller begge deler. En slik organisering passer best for store bedrifter. Bedrifter med kontorer i forskjellige land bruker ofte divisjoner for å gi frihet og makt til hver enhet på enkelte områder, som for eksempel salg, mens hovedkontoret beholder kontrollen over andre områder, for eksempel strategi- og markedsføringsspørsmål.

Et annet eksempel på en divisjonsorganisasjon er Norges forskningsråd, der divisjonene har ansvar for hver sin spesialvirksomhet og rapporterer til administrerende direktør, Arvid Hallén. Divisjonenes ansvarsområder er:

  • administrasjon
  • energi, ressurser og miljø
  • innovasjon
  • samfunn og helse
  • vitenskap

Under disse divisjonene finner vi et tyvetalls avdelinger som du kan se ved å gå inn på forskningsrådets nettsted.

Læringsressurser

Organisasjonsoppbygging

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs