1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Din jobb som markedsførerChevronRight
  4. Diplom-Is: MålgrupperChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Diplom-Is: Målgrupper

Hvordan tror du Diplom-Is segmenterer? Ut fra demografiske kriterier, fra psykografiske kriterier, ut fra anledning eller ikke i det hele tatt?

Bilde av en iskake.
17. mai er en anledning Diplom-Is kan segmentere ut fra. Hvem spiser vel ikke is på 17. mai?

Segmenter og målgrupper

Målgruppene Diplom-Is hendvender seg til, er alle mennesker som spiser is – og det vil si store deler av den norske befolkningen. Når Diplom-Is segmenterer, er det likevel ikke nødvendigvis demografiske kriterier som ligger til grunn.

Når man spiser is, er det gjerne knyttet til en anledning, som for eksempel

  • dessert hjemme
  • på stranden / om sommeren
  • i selskap
  • på 17. mai

Diplom-Is segmenterer derfor mye etter anledning. Men de er også innom demografiske kriterier, for eksempel når de produserer Hello Kitty-is – som åpenbart er for små jenter.

Her ser du én måte å kategorisere brukerne på:

IstypeBruk
Dream (liter-is)Til hverdagskos hjemme
Små-isPå stranden, på 17. mai, i bursdag
IskakerMiddagsselskap for eldre generasjon
Royal (liter-is)Gourmetdessert for matinteresserte

Læringsressurser

Din jobb som markedsfører

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs