1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Din jobb som markedsførerChevronRight
  4. Diplom-Is: MerkevarebyggingChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Diplom-Is: Merkevarebygging

Diplom-Is har nylig fornyet designen på maskoten sin, Eskimonika, som har fulgt bedriften siden 1930. Nå fremstår Eskimonika med et mer moderne uttrykk, og hun ser muligens litt mildere og blidere ut enn før.

Merkevarebygging

I dag har Eskimonika også en mye større plass på alle isbokser og ispakker. Diplom-Is har gått fra å være det vi kaller «house of brands» der merket Diplom-Is var nærmest som et frimerke, til å være et «brand» – altså et merke – som preger produktene i mye større grad.

Bilde av ispinnene Gullpinne og Lollipop fra Diplom-Is.
Her ser du hvordan Eksimonika har fått en dominerende plass på isinnpakningen. Før var Eskimonika nesten usynlig.

Hensikten med dette er at forbrukeren skal gjenkjenne Diplom-Is som merke, ikke bare på den typen is de spiser. Altså: Vi spiser Diplom-Is, ikke bare Lollipop. Diplom-Is skal fremstå som et kvalitetsmerke, slik at all is som blir solgt under dette merket, blir assosiert med is av høy kvalitet – uansett hvilken produktkategori isen tilhører.

Over ser du de eldre utgavene og den nye utgaven av Eskimonika, fra 1936 til 2011. Hva synes du om utviklingen?

Læringsressurser

Din jobb som markedsfører

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs