1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Din jobb som markedsførerChevronRight
  4. Verkstedoppgave om Haga GolfChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Verkstedoppgave om Haga Golf

Gouremtkokk tilbereder mat. Foto.

Bakgrunn

Haga Restaurant er en svært eksklusiv restaurant med én stjerne i Michelinguiden, selveste «bibelen» for rangering av spisesteder over hele verden. Haga Restaurant er åpen om kveldene og serverer middag til både medlemmer av golfklubben og andre gjester. I tillegg til restauranten driver Terje Næss også Haga Café.

Haga Café drives i golfsesongen fra cirka 1. mai til 15. oktober. Kafeen skal dekke behovet for enkel mat i løpet av dagen til klubbmedlemmene som spiller golf, og til andre gjester som kjører forbi eller bruker området i tur- og treningssammenheng. Haga Golf ligger i markagrensen og er et flott utgangspunkt for tur og trening sommer som vinter.

Haga Café er et enklere konsept enn Haga Restaurant, men er fortsatt tuftet på kvalitet. Menyen for sesongen består av sandwicher, salater, Hagas hjemmelagde hamburger, dagens rett og en del enkle middagsretter.

Gjestene som besøker Haga Café er medlemmer i alderen 40 + og familier. Anlegget ligger i et tettbebygget boligområde der gjennomsnittsinntekten blant innbyggerne er høy. I tillegg ligger Grini Næringspark et steinkast fra anlegget. Grini Næringspark huser mange butikker og bedrifter.

Bilde av en familie på tur i skogen.
Det er mange familier som starter turen fra Haga. Tror du de kunne tenke seg noe å spise når de er tilbake?

Problemstilling

Selv om Haga Café er like tilgjengelig for ikke-medlemmer som for medlemmer i golfklubben, er besøket fra ikke-medlemmer lavt. Det kan virke som om befolkningen i nærområdene ikke vet om kafeen, eller at de ikke vet at de kan bruke kafeen selv om de ikke spiller golf. Det kan også hende at tilbudet i kafeen ikke passer de ønskene og behovene som ikke-medlemmene har.

Også medlemmene i golfklubben bruker kafeen lite, noe som medfører for lav omsetning til at den er lønnsom og verdt å drive for Terje Næss og co. (I 2009 hadde kafeen en omsetning på cirka 800 000 kroner.)

Verkstedoppgave

På grunnlag av en SWOT-analyse og tilhørende markedsundersøkelser er du spurt om å lage en markedsplan for Haga Café. Markedsplanen skal inneholde:

  • Markedsmål (kvalitative og kvantitative)
  • Målgruppevalg
  • Beskrivelse av tilbudet til Haga Café:
    1. Produkter (meny)
    2. Prisstrategi
    3. Distribusjonsstrategi (det vil si tilgjengelighet, åpningstider sommer som vinter, eventuell distribusjon i form av catering – å tilby mat for hjemkjøring eller til selskaper)
    4. Kommunikasjonsstrategi
Bilde av en kaffe på kafeen ved Haga Golf.
Det er mulig å ta en kaffe på Haga Café.

For at du skal kunne lage en markedsplan, må du gjøre en grundig analyse av Haga Café på forhånd. Sett deg derfor godt inn i bransjen generelt og Haga Café spesielt for å få med deg alle muligheter for å foreslå riktig «medisin».

Tenk kreativt og se om du kan finne en løsning på hvordan man kan få flere mennesker til å bruke kafeen hele året. Bruk alle de fire p-ene så godt du kan, og vri og vend på alle forhold som kan skape omsetning. Husk at de fire p-ene må bygge opp under målgruppevalget ditt – og ikke minst målet du setter for virksomheten.

For å strukturere svarene dine på verkstedoppgavene, kan du bruke .

Lykke til!

Læringsressurser

Din jobb som markedsfører

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs