
Gym Club var et topp moderne treningssenter på Skøyen i Oslo, men i desember 2011 valgte ledelsen å selge virksomheten til Elixia. Som de fleste andre treningssentrene i bransjen hadde Gym Club problemer med at de stadig mistet kunder, og derfor var de hele tiden nødt til å selge medlemskap til nye kunder for å holde kundemassen oppe.
Oppgave
Lag en oversikt over treningsbransjen der du sier noe om følgende punkter:
- bransjens vekst – hvor stor andel av befolkningen som er medlem på et treningssenter, og hvordan folk vanligvis bruker treningssenteret
- konkurrentene – både de store, de middels store og de små
- prisen – og sammenligning av prisen mellom aktørene
- produktene – lengden, bredden og dybden i treningsproduktene
- den geografiske dekningen til de viktigste aktørene
- reklamen og kommunikasjonen de viktigste aktørene gir både til kundene på sentrene og til allmenheten

Problemstilling
Du er hentet inn som markedsføringsekspert til Gym Club. I oppgave får du å løse det største problemet de har; nemlig at kundene «lekker ut i bunnen», slik at senteret hele tiden må fylle på med nye medlemskap for å holde kundemassen stor nok.
Det er dyrt og ressurskrevende å selge så mange nye medlemskap, og Gym Club ønsker heller å konsentrere seg om kundene de allerede har, for det er lettere å gjøre faste kunder fonøyde over tid. Treningssenteret har som mål å ha minst 4000 medlemmer til enhver tid – helst 5000.
Lag en markedsplan for Gym Club. Presiserer mål og målgruppevalg og beskriv i detalj hvordan du vil behandle de fire p-ene for å nå målet senteret har satt seg. Bruk verkstedgeneratoren når du skriver oppgaven.
For å strukturere svarene dine på verkstedoppgavene, kan du bruke .
Lykke til!
Læringsressurser
Din jobb som markedsfører
Læringssti
Markedsfør en klesbutikk
KjernestoffLag en kampanjedag for aksjer
KjernestoffLag strategi for Sandvika storsenter
KjernestoffLag markedsplan for en kafé
KjernestoffØk kundelojaliteten
KjernestoffLag kampanje for etisk klesproduksjon
KjernestoffLag en markedsplan
KjernestoffLag miljøstrategi for nytt flyselskap
Kjernestoff
Fagstoff
Klesbutikken Stil.li
KjernestoffBakgrunn for butikken Stil.li
KjernestoffAksjeNorge – for engasjerte aksjeeiere
KjernestoffProdukter til videregående skole
KjernestoffSandvika Storsenter – et av de største
KjernestoffHaga Golf – Norges største golfanlegg
KjernestoffBakgrunn for Haga Golf
KjernestoffGym Club – ditt personlige treningssenter
KjernestoffUsunn billigmote
KjernestoffFakta om klesforbruk
KjernestoffKampanje mot slitte jeans
KjernestoffDiplom-Is – markedsleder på iskremmarkedet
KjernestoffDiplom-Is: Historie
KjernestoffDiplom-Is: Produkter
KjernestoffDiplom-Is: Marked og konkurrenter
KjernestoffDiplom-Is: Merkevarebygging
KjernestoffDiplom-Is: Målgrupper
KjernestoffMiljø, kvoter og markedsføring
KjernestoffCO2-kvoter og markedsføring
KjernestoffLitt om kvotehandel
KjernestoffFor og imot kvotehandel
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Verkstedoppgave om Stil.li
KjernestoffVerkstedoppgave om AksjeNorge
KjernestoffVerkstedoppgave om Sandvika Storsenter
KjernestoffVerkstedoppgave om Haga Golf
Kjernestoff- Kjernestoff
Verkstedoppgave om Gym ClubDu er her
Verkstedoppgave om billigmote
KjernestoffVerkstedoppgave om Diplom-Is
KjernestoffVerkstedoppgave om klima- og CO2-kvoter
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Hvordan løse en verkstedoppgave?
KjernestoffBruk Verkstedgeneratoren!
Kjernestoff