1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. Din jobb som markedsførerChevronRight
  4. Kampanje mot slitte jeansChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kampanje mot slitte jeans

Synes du slitte jeans er fine? Så fine at det er greit at arbeiderne blir syke av å lage dem? Her får du informasjon om noe du kanskje ikke visste.

Slitte jeans. Foto.
Illustrasjon av syke lunger.
I Norge har vi innført røykelov for å beskytte folk mot passiv røyking, mens arbeiderne som lager slitte jeans, puster inn støvet og får lungeskader.

Boikotter produsenter

Slitte jeans kommer og går i motebildet, men nå boikotter Clean Clothes Campaign produsenter som lager slike bukser, fordi sandbehandlingen gir arbeiderne alvorlige lungeskader. På nettsiden sin skriver Clean Clothes Campaign at arbeiderne jobber lange skift, og at fabrikkene ikke har lokaler som er egnet for å lage denne typen klær. Clean Clothes Campaign har vært i dialog med produsentene og skriver at blant annet H&M, Mango, Replay, Benetton og Armani nå garanterer å levere jeans som ikke gjør arbeiderne syke.[1]

Forbrukerminister Inga Marthe Thorkildsen er også engasjert i dette temaet. – Jeg vil se Varner-fabrikkene, sier hun i denne artikkelen.

  1. 1«Killer Jeans still being made». . The Clean Clothes Campaign. 2012.

Læringsressurser

Din jobb som markedsfører

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs