Butikken Stil.li flyttet fra Bærums Verk til Bekkestua i Bærum i 2009, og flyttingen har medført startvansker på det nye stedet av flere grunner. Butikkinnehaveren trenger derfor hjelp til å markedsføre butikken i lokalmiljøet og til å lage en markedsstrategi som tar hensyn til de forandringene butikken møter på det nye stedet.

Forarbeid
Finn informasjon om Bekkestua Senter og finn ut hva slags profil senteret har, det vil si hva slags «butikkmiks» som finnes der. På grunnlag av dette kan du danne deg noen tanker om hva slags behov som er udekket på senteret, og hvor det er konkurranse.
Slå opp på postnummer 1357 Bekkestua og finn ut hvor mange mennesker som sogner til dette området, og hvordan aldersfordelingen er. Kanskje finner du også ut noe om hva som er gjennomsnittsinntekten i området? Konkluder og sammenfatt tankene du gjør deg.
Se gjennom alle filmsnuttene om butikken Stil.li. Prøv å beskrive butikkens profil ut fra de merkene butikken selger, og det prisnivået butikken har lagt seg på.
Utfordring
Stil.li flyttet fra Bærums Verk med et relativt ungt klientell (hovedsakelig damer mellom 20 og 40 år) til Bekkestua, der gjennomsnittsalderen er høyere og kundeprofilen er en annen. Etter flyttingen stupte salget, og innehaveren trenger hjelp til å nå kundene på en effektiv måte gjennom kreativ og målrettet markedsføring. Innehaver trenger også tips og hjelp på produktsiden: Hvilke merker bør butikken ta inn, hva slags profil skal klærne ha, og hva i vareutvalget skal videreføres?
Oppgave
Du er konsulent og ekspert på klesbransjen. Foreslå en strategi for butikken Stil.li som hjelper den å vinne i konkurransen blant klesbutikker på Bekkestua i Bærum.
På bakgrunn av den informasjonen du klarer å finne om markedet, kundene og konkurransesituasjonen, skal du lage
- en intern og en ekstern analyse
- en swot-analyse der du konkluderer og prioriterer noen tiltak som skal få butikken på rett kjøl igjen
- en markedsplan med tilhørende mål, målgruppevalg og grundig beskrivelse av hvordan du vil bruke de fire p-ene for å nå målet
- en aktivitetsplan som går over de første seks månedene for butikkens «nye liv» med tilhørende budsjett og ansvarsfordeling

Skriv oppgaven som en rapport der du bruker verkstedgeneratoren direkte, eller som et annet dokument der du følger samme oppsett. Bruk litt tid på forside og innholdsfortegnelse og bruk illustrasjoner og bilder slik at rapporten blir lett å lese.
NB! Butikken er nå nedlagt, og det er derfor ikke mulig å kontakte innehaver.
En verkstedoppgave bør inneholde
- en kort oppsummering av problemstillingen og konklusjonen i oppgaven
- innledning og bakgrunnsinformasjon
- diskusjon og argumentasjon
- markedsstrategi med mål, målgruppevalg og fire p-er
- en eventuell aktivitetsplan som beskriver markedsaktivitetene for en gitt periode
- konklusjon
Husk å lage en ordentlig forside og eventuelt en innholdsfortegnelse. Bruk illustrasjoner og bilder slik at rapporten blir lett å lese.
For å strukturere svarene dine på verkstedoppgavene, kan du bruke .
Læringsressurser
Din jobb som markedsfører
Læringssti
Markedsfør en klesbutikk
KjernestoffLag en kampanjedag for aksjer
KjernestoffLag strategi for Sandvika storsenter
KjernestoffLag markedsplan for en kafé
KjernestoffØk kundelojaliteten
KjernestoffLag kampanje for etisk klesproduksjon
KjernestoffLag en markedsplan
KjernestoffLag miljøstrategi for nytt flyselskap
Kjernestoff
Fagstoff
Klesbutikken Stil.li
KjernestoffBakgrunn for butikken Stil.li
KjernestoffAksjeNorge – for engasjerte aksjeeiere
KjernestoffProdukter til videregående skole
KjernestoffSandvika Storsenter – et av de største
KjernestoffHaga Golf – Norges største golfanlegg
KjernestoffBakgrunn for Haga Golf
KjernestoffGym Club – ditt personlige treningssenter
KjernestoffUsunn billigmote
KjernestoffFakta om klesforbruk
KjernestoffKampanje mot slitte jeans
KjernestoffDiplom-Is – markedsleder på iskremmarkedet
KjernestoffDiplom-Is: Historie
KjernestoffDiplom-Is: Produkter
KjernestoffDiplom-Is: Marked og konkurrenter
KjernestoffDiplom-Is: Merkevarebygging
KjernestoffDiplom-Is: Målgrupper
KjernestoffMiljø, kvoter og markedsføring
KjernestoffCO2-kvoter og markedsføring
KjernestoffLitt om kvotehandel
KjernestoffFor og imot kvotehandel
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
- Kjernestoff
Verkstedoppgave om Stil.liDu er her
Verkstedoppgave om AksjeNorge
KjernestoffVerkstedoppgave om Sandvika Storsenter
KjernestoffVerkstedoppgave om Haga Golf
KjernestoffVerkstedoppgave om Gym Club
KjernestoffVerkstedoppgave om billigmote
KjernestoffVerkstedoppgave om Diplom-Is
KjernestoffVerkstedoppgave om klima- og CO2-kvoter
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Hvordan løse en verkstedoppgave?
KjernestoffBruk Verkstedgeneratoren!
Kjernestoff