Hopp til innhold

  1. Home
  2. BiologiChevronRight
  3. Funksjon og tilpasningChevronRight
  4. Formering hos dyrChevronRight
  5. Refleksjonsoppgaver til «Formering hos nesledyr» ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Refleksjonsoppgaver til «Formering hos nesledyr»

Gjennom disse refleksjonsoppgavene kan du lære mer om nesledyrenes formeringsbiologi.

Glassmaneter sammen med brennmaneter. Foto.
  1. Sjøanemone på bunnen av Kvitehavet. Foto.
    Sjøanemone på bunnen av Kvitehavet.
    Anemoner sitter fast på bunnen, oftest på steiner eller bryggestolper. De kan ikke bevege seg. Hvordan kan de allikevel spre seg langs hele norskekysten og raskt kolonisere for eksempel stolpene på en ny brygge?

  2. Hva tror du er årsakene til at de vakre, tropiske korallrevene ikke vokser hos oss her i nord?

  3. Hvilke fordeler har glassmaneten av å formere seg gjennom generasjonsveksling?
  4. Hesteaktinien (Actinia equina) med levendefødte unger
    Hvilke fordeler og ulemper har hesteaktinien ved å være vivipar (føde levende unger)?

  5. Bruk eksterne kilder og finn fram til faktaopplysninger om norske dypvannskorallrev.

Læringsressurser

Formering hos dyr

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

  • LearningPath

    Raudåte

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for læringssti.

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter