Hopp til innhold

  1. Home
  2. BiologiChevronRight
  3. Funksjon og tilpasningChevronRight
  4. FormeringChevronRight
  5. Refleksjonsoppgaver til generell del om formeringChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Refleksjonsoppgaver til generell del om formering

Disse oppgavene hører til innledningen i formeringskapitlet. Oppgavene skal vise hvor sentral formering er for evolusjon, og skal også utfordre forståelsen av grunnleggende strategier i formeringen: kjønnet eller ukjønnet, og store kull eller få avkom.

Humle på blomst. Foto.
  1. På hvilken måte er formering helt sentralt i evolusjon?

  2. Hva er forskjellen på kjønnet og ukjønnet formering?

  3. Hvilke fordeler kan ukjønnet formering ha? Er det i bestemte miljøer, hos spesielle arter eller i enkelte situasjoner ukjønnet formering er fordelaktig?

  4. Få eller mange avkom. Hvilke forutsetninger skal være tilstede (organismetype, miljø, situasjoner) for at det skal lønne seg å få bare få avkom som foreldrene investerer mye i, sammenlignet med å få et stort antall avkom som klarer seg selv?

  5. Hva innebærer egentlig en livssyklus med generasjonsveksling?

Læringsressurser

Formering

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter