Hopp til innhold

  1. Home
  2. BiologiChevronRight
  3. Fysiologien til mennesketChevronRight
  4. Kroppens forsvar mot sykdommerChevronRight
  5. Forsøk: BlodtypebestemmelseChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Forsøk: Blodtypebestemmelse

I dette forsøket skal du bestemme blodtypen ved hjelp av anti A- og anti B-serum, og lære om hvordan antistoff og antigener reagerer med hverandre.

Hånd med hansker holder finger med bloddråpe på tuppen. Foto.

Hensikt

I dette forsøket skal du:

  • se hvordan blod klumper seg sammen (agglutinerer) når det blandes med et antistoff, og lære hvorfor det skjer
  • lære deg å bestemme blodtyper
  • få bedre grunnlag for å forstå hvordan allelene i vår genotyp bestemmer våre egenskaper
  • lære om hvordan antistoff og antigener reagerer med hverandre, spesielt i AB0-systemet

Innledning

Anti A-serum og anti B-serum er tilsatt farge for at vi skal kunne skille serumene fra hverandre. Her er Anti-A blå og Anti-B gul.

Utstyr

  • En finger med bloddråpe over et objektglass. Foto.
    Bloddråpe avsettes på objektglass
    objektglass
  • to fyrstikker
  • steril blodlansett
  • sprit
  • plaster
  • 2 dekkglass
  • mikroskop
  • anti A-serum
  • anti B-serum
  • sprit
  • klorin (kloricidin)

Framgangsmåte:

  1. Noter hvilke farger serumene med antistoff har.
  2. Skriv A og B på hver sin ende av objektglasset.
  3. Bruk en steril blodlansett til å stikke et lite hull på en av dine egne fingre, etter at du har rengjort fingeren med sprit og bomull.
  4. Overfør en dråpe blod til hver ende av objektglasset.
  5. Sett plaster på fingeren slik at det ikke blir noe søl av blod.
  6. Drypp en dråpe anti A-serum på en ende og en dråpe anti B-serum på den andre.
  7. Bruk bakenden av en fyrstikk til å blande blod og anti A-serum, og en annen fyrstikk til å blande blod og anti B-serum.
  8. Vent i et minutt. Se etter sammenklumpinger i bloddråpene. Bestem blodtypen ved hjelp av Blodtyper og blodoverføring.
  9. Legg på dekkglass og studer i mikroskop. Se på preparat som har klumpet seg og ikke. Du kan se i mikroskopet hos medelever hvis du har bare en type selv.
  10. Hver elev må samle sammen glass, bomull og fyrstikker (alt med blod på) og legge der læreren anviser (for eksempel i et stort glass med skrulokk). Avfallet leveres som spesialavfall, for eksempel på apoteket.

    Objektglass med fire dråper. Illustrasjon.
    Blodtypebestemmelse med serum.

Spørsmål:

  1. Hva skjer når blodet klumper seg sammen?
  2. Hvilken blodtype har du og hvilke(n) genotype(r) kan du ha?
  3. Hvem kan du gi blod til eller motta blod fra? Blodtyper? Noen i din arbeidsgruppe?
  4. Hvordan er fordelingen av blodtypene i klassen? Lag en oversikt.
  5. Lag en tegning av det du ser i mikroskopet (med og uten agglutinering).
    Kanskje du kan ta bilde gjennom okularet i mikroskopet med mobiltelefon eller digitalkamera?

Læringsressurser

Kroppens forsvar mot sykdommer

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Celler og virus – kamp for helse

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Stress påvirker kroppen

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Vektorbåren smitte

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Vaksinering er viktig for å redusere barnedødelighet

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Vaksiner: De magiske dråpene. Bioteknologiskolen 8.

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    MHC (major histocompatibility complex)

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Diagnostisering ved hjelp av antistoff – ELISA

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter