Om et barn blir sint eller lei seg fordi det må avslutte en lek det holder på med, reagerer det kanskje slik fordi det ikke får bestemme selv. Det innebærer ikke at vi aksepterer alle handlinger, som for eksempel å slå, sparke, ta ting fra andre eller lignende.

Se og forstå andre mennesker
Hvis vi sier til barnet at «ja, det skjønner jeg godt at du ikke likte. Du hadde lyst til å leke mer, og så ble du sint da du ikke kunne bestemme det selv», så føler barnet at det blir forstått, og da blir barnet mer innstilt på å samarbeide med den voksne.
Dersom vi derimot sier at «nå må du høre på meg», eller «det er ikke noe å bli lei seg for», forsterker det ofte konflikten. Barnet får ikke gjøre som det vil, men det får heller ikke lov til å ha en mening om det og sin egen opplevelse av det som skjer. Dette forsterker barnets negative opplevelse.
Det er viktig å huske på at anerkjennende kommunikasjon ikke bare er en måte å snakke på, men også en grunnholdning. Vi må se andre mennesker og ta deres opplevelser, tanker og følelser på alvor. I tillegg må vi vise barnet at vi forsøker å forstå. Da må vi gi barnet reell innflytelse i mange ulike situasjoner, selv om barnet ikke kan få det akkurat som det vil. Vi må lytte til barnets opplevelse av å ikke få det som det vil, og vi må vise at vi forstår og aksepterer hvordan barnet reagerer på det.
Sitat
"Bare fortsett å mislykkes. Bare fortsett. Men neste gang bør du mislykkes bedre."(Samuel Beckett; ordnett.no)
Utfordringer til deg
- Hva er anerkjennende kommunikasjon?
- Hva sier du til et barn som blir sint fordi det ikke får gå ut og leke?
- Hva menes med grunnholdning?
- Hva menes med «Vi må se andre mennesker og ta deres opplevelse, tanker og følelser på alvor»?
- Diskuter sitatet av Samuel Beckett.
Læringsressurser
Kommunikasjon
Fagstoff
Barnekonvensjonen
KjernestoffKommunikasjon og gode relasjoner
Kjernestoff- Kjernestoff
Anerkjennende kommunikasjonDu er her
Samtaler mellom voksne
KjernestoffJeg-budskap og du-budskap
KjernestoffKroppsspråk og tonefall
KjernestoffOm muslimsk hodeplagg i skolen
KjernestoffJobbantrekk
KjernestoffDen livsviktige berøringa
KjernestoffTegn til tale
KjernestoffÅ snakke om hijab
KjernestoffTydelig kommunikasjon i akutte situasjoner
KjernestoffKommunikasjon når barnet er utviklingshemmet
KjernestoffMøt Katry som har cerebral parese
KjernestoffUlike uttrykksmåter
KjernestoffKommunikasjon med foreldre og kollegaer.
KjernestoffKommunikasjon når man ikke har et felles språk
KjernestoffÅ bruke tolk
KjernestoffMotivasjon og læring
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Oppgaver til film om barnekonvensjonen
KjernestoffOppgaver til filmen «Tegn til tale»
Kjernestoff
Ekstern læringsressurs
Empatisk kommunikasjon
Kjernestoff