1. Home
  2. Barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2ChevronRight
  3. Lek og aktivitetChevronRight
  4. LekChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Lek

Lek er en helt sentral aktivitet for barn og har stor betydning for barns utvikling. Barn kan leke på utrolig mange måter. Som barne- og ungdomsarbeider må du vite hvilken betydning lek har for barns læring og utvikling, og hvordan du kan legge til rette for barn og unges lek.

Barn leker på tur i skogen i regnvær og en gutt henger sydvesten sin på et tre. Foto.

For å si noe om hva lek er, kan vi ikke bare se på aktivitetene barn gjør. Vi må også se på hvilket forhold barnet har til aktiviteten, og hvilken opplevelse barnet har av den.

Et barn kan elske å perle eller bygge med lego, og også å klatre i trærne, løpe i en søledam, bygge en hytte sammen med en venn, late som om det er sjørøver, indianer, nisse og mye annet. For et annet barn kan det være skummelt å klatre i trær, og det vil heller gjøre noe annet. Barn leker på ulike måter.

Utfordringer til deg

  1. Hvilke kompetansemål i læreplanen din sier at du skal lære om lek? Diskuter kompetansemålene i klassen.
  2. Lag et tankekart som viser hva du kan om lek, før du begynner med dette emnet.
    Ta fram tankekartet når du er ferdig med emnet og finn ut hva du har lært.
  3. Hvilke tanker får du når du ser bildet på denne sida?
    Bruk bildet som inspirasjon og skriv en tekst om hva lek kan bety, og hvorfor det er viktig for barns utvikling og læring.

Læringsressurser

Lek

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Lek i gamle dager

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Breakedilla

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Munking

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Rattkjelke

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff