Det er forholdsvis nytt at voksne leser for de aller minste barna. For 30 år siden var det få som leste for barn under ett år. I dag tenker mange at det er viktig å starte tidlig med å lese for barn. Å lese bøker er en viktig aktivitet på småbarnsavdelingene i barnehagene.
Det å sette seg med et barn på fanget og lese ei god bok, er en fin aktivitet både for barnet og den voksne. Å lese er en viktig del av samspillet mellom deg og barnet. En god lesestund kan gi ro, trygghet og avspenning. Prøv derfor å sette av litt tid til å lese hver dag.
De minste barna har blant annet glede av:
- å høre stemmen til den som leser
- kjenne kroppskontakt med den de sitter sammen med
- å se på bilder
- å kjenne på, og for de minste også å smake på bøkene
- høre rim og regler
- se sammenhengen mellom ord og bilder, eksempel i pekebøker
Bøker til de minste
- bøker med kort rim og regler
- sangbøker – de må gjerne inneholde bilder i tillegg til sanger
- pekebøker for de minste – du kan peke og si ordet som hører til, etter hvert sier barnet ordet selv også. Pekebøker er gode utgangspunkt for samtaler.
Eksempel fra pekebok med bildet av gris:
Hva er dette?
Ja, det er en gris :-)
Hva sier grisen?
Lage griselyder sammen
Hvor bor grisen?
Bor den i fjøset?
Hvilke andre dyr bor der
... slik kan vi fortsette ... alt etter barnets alder
- Dersom barna skal få leke med bøkene, bør bøkene ha tykke sider og tåle mer enn bøker for større barn. Barn i denne aldersgruppen blar ofte litt voldsomt, og for noen er det også aktuelt å smake på bøkene.
Utfordringer til deg
- Tenk deg at du skal lese for barna på en småbarnsavdeling. Hvordan vil du gjøre det?
- Besøk et bibliotek og finn ut hvilke bøker de har for barn under tre år. Lån ei bok hver. Lag et pedagogisk opplegg for å bruke denne boka. Presenter eller gjennomfør det du har planlagt, for klassen din og få en tilbakemelding på arbeidet.
- Hva kjennetegner ei god bok for barn i denne aldersgruppa?
- Se filmen om språkutvikling.
Lag et kort foredrag om hvordan bøker kan påvirke språkutviklingen hos de minste barna. - Lag ei pekebok for barn.
Still ut bøkene dere lager, og vurder dem ut fra kriterium som klassen blir enige om. - Les artikkelen «Små barn lærer av billedbøker» som du finner i lenkesamlingen.
Relatert innhold
Nettside hos forskning.no
CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg og Gro Nedberg Grønlid.
Sist faglig oppdatert 22.06.2018