Hopp til innhold

Fagstoff

Oppvarmingsleker

Her finner du eksempler på oppvarmingsleker.
To jenter leker en sanglek. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Sisten

Mange av de vanlige barnelekene egner seg ypperlig til oppvarming. Tenk tilbake på hvilke leker du har lekt selv, og ta dem i bruk. Kanskje kan deltagerne bidra og dele med hverandre leker de selv kan? Alle varianter av sistenleker er for eksempel utmerket som oppvarming. Man kan leke sisten på vanlig måte eller gjøre varianter. For eksempel:

Slangesisten

Den som blir tatt, må holde den som tar, i hendene. Etter hvert blir lenken av dem som er tatt, lengre og lengre. Det er bare de to i enden av lenken som kan ta nye. En utmerket samarbeidslek!

Stiv heks

(også kjent som «troll og stein»). Den som blir tatt, stivner på stedet og kan bare bli fri ved at noen andre kryper mellom beina hennes. Man kan ikke tas så lenge man er i ferd med å befri noen andre.

Pølsesisten

Den som blir tatt, blir til en pølse og må stå stille og si «pølse pølse pølse pølse …» helt til noen kommer for å befri dem. Det trengs to for å befri. De to stiller seg på hver side av den som er tatt, og sier «pølsebrød». Man kan ikke tas så lenge man er i ferd med å befri noen andre.

Doktorsisten

Den som blir tatt, blir syk og legger seg ned. To stykker må komme og bære henne til sykehuset (som er et avtalt område i rommet) for at hun skal bli fri igjen. Man kan ikke tas så lenge man er i ferd med å befri noen andre.

Ku og fjøs

Alle står i ring, men i grupper på tre. En av de tre er en ku. De to andre lager et fjøstak over kua med armene. En deltager står i midten av ringen og har ingen plass. Den i midten kan nå si «ku», «fjøs» eller «ku og fjøs». Hvis han sier «ku», må alle kuene finne seg et nytt fjøs, mens fjøsene blir stående. Hvis han sier «fjøs», må alle som er fjøs, finne en ny ku å være fjøs for (man trenger ikke å være fjøs med den samme partneren). Hvis den i midten sier «ku og fjøs», må alle bytte plass. Da er det også mulig å bli fjøs selv om man har vært ku, og omvendt. Den i midten prøver å ta en plass mens byttet skjer, slik at en ny deltager havner i midten. Lederen kan bytte navn på leken etter behov. For eksempel kan man leke den som «troll og bru» når man skal ha om eventyr.

CC BY-SASkrevet av Landslaget Drama i skolen (LDS) v/ Mette Nyheim .
Sist faglig oppdatert 22.06.2018

Læringsressurser

Drama