1. Home
  2. Barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2ChevronRight
  3. Fagarbeider og arbeidstakerChevronRight
  4. Wenche sitt forhold til TerjeChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Wenche sitt forhold til Terje

Her forteller barne- og ungdomsarbeideren om sitt forhold til "Terje". Det kan være utfordrende å være profesjonell i jobben som BPA.

Ilustrasjon av misforstått kommunikasjon. Ilustrasjon.

Arbeid og fritid

Som BPA får jeg et nært forhold til Terje, og jeg lærer mye om ham. Jeg får god kjennskap til hverdagen hans, hva han sliter med og hvordan vi skal arbeide for å gjøre det lettere for ham.

Jeg og Terje er nesten like gamle, og Terje ser nok på meg som en venn. Jeg har stor respekt for Terje, men han er ikke «min venn». Jeg er ansatt til å gjøre en jobb, og venner er ikke betalt for å være sammen med noen. Jeg passer på å være tydelig på hva som er mine arbeidsoppgaver, og å skille mellom arbeid og fritid.

Terje sine mål

Jeg passer på å bruke arbeidstiden til å arbeide mot de målene som er satt opp for Terje. Det er ønskelig at han selv skal kunne gå ut og danne sitt eget sosialt nettverk, men før det kan bli en realitet, er det mange andre mål vi må arbeide mot. Jeg kan være der og hjelpe ham til å nå de målene.

Andre mål Terje jobber mot

  • Han skal ha god hygiene: blant annet å vaske og dusje seg, pusse tennene, ha reint klesskift, vaske hendene, vaske klær og lignende.
  • Han skal klare deler av husarbeidet: som for eksempel å vaske leiligheten, rydde, kjøpe inn mat og skifte lyspærer.
  • Han skal kunne lage sin egen middag, og kunne beregne hvor mye som trengs til seg selv og eventuelt til folk på besøk. Han må øve på å lage ulike retter med ulik vanskelighetsgrad, spise riktige måltider med riktig næringsinnhold (frokost, lunsj, middag og kvelds), og å vite hva som er sunn og usunn mat.
  • Han skal klare å kommunisere med andre. Han må lære hvordan han kan ta kontakt med andre, hvilke samtaleemner det er passende å ta opp, og ulike måter å ha en dialog på og så videre.

Øve på å være sosial

Vi øver ofte ved å spille rollespill. Jeg spiller en person som besøker Terje, og han må føre en dialog med «en fremmed» i sitt eget hjem. Vi kan også spille dette rollespillet på en restaurant eller andre steder. Jeg later som om jeg er en annen enn meg selv, og Terje får trene på ulike måter å kommunisere på uten at det virker skremmende. Vi drar også på besøk til venner av meg eller bekjente av Terje for at han skal kunne trene i mer realistiske situasjoner.

Læringsressurser

Fagarbeider og arbeidstaker

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs