Hopp til innhold

Fagstoff

Wenche bidrar med språktrening

Wenche forteller om sitt arbeid i en gruppe med store tilretteleggingsbehov. Hun tilrettelegger for to elever som har lese- og skrivevansker og hørselskader.
Bokstaver. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Wenche er sammen med to elever som har lese- og skrivevansker og hørselskader. De har vanskelig for å lese korte ord som «hvor», «når», «bil» og lignende. Det gjør det ofte problematisk for dem i hverdagen.

I undervisningen bruker vi bokstavkort, nettsider og lignede hjelpemidler som fokuserer på lesing. Vi legger ofte opp til spill og aktiviteter som hjelper elevene med å lese og skrive samtidig som det øker interessen for læringen.

Min oppgave i disse timene er å veilede elevene i å sette sammen bokstaver, uttale ord, og lære lyder og mimikk.

Eksempel

Patrik har store hørselsvansker, og dette gjør at han har problemer med å uttale ulike lyder. For eksempel er det vanskelig å skille mellom m og n. Han sier «banse» i stedet for «bamse».

Jeg hjelper Patrik med å skille mellom lydene ved gjøre forskjellige øvelser. For eksempel skal han legge sammen leppene når han skal si bokstaven m. Når han skal si n, skal han legge tungespissen på underkanten av tennene i overdelen av munnen.

CC BY-SASkrevet av Wenche Bankhaug Michelsen.
Sist faglig oppdatert 26.11.2018

Læringsressurser

Den profesjonelle barne- og ungdomsarbeideren