Wenche forteller om hvordan dagen vanligvis avsluttes i den barnehagen hvor hun var lærling.

Barna blir hentet til forskjellige tider, fra klokken 14.00 og utover, men dette varierer selvfølgelig litt fra dag til dag. Det tar en stund før alle barna er hentet, og oppryddingen begynner ca. 15.30 både inne og ute.
Barnehagen stenger 16.45, da låser seinvaktene dører og slukker alle lys før de to drar hjem. Barna hjelper til med oppryddingen. De kjører inn sykler, rydder sammen akebrett, bøtter, spader, spann og lignende. Oppryddingen skjer over lang tid, for vi kan ikke rydde vekk alle lekene før alle barna er dratt hjem.
Etter hvert som foreldrene kommer for å hente barna prater vi med dem og forteller om dagen i dag. Ikke alle foreldrene snakker norsk, og vi må kunne gjøre oss forstått på andre måter. Noen ganger bruker vi barna som tolk.
Vi dokumenterer at barnet er hentet og passer på slik at den som henter får med seg alt som skal være med hjem.
Hvis det skulle skje at et barn ikke blir hentet før barnehagens stengetid vil foreldrene bli oppringt av barnehagens ansatte, og den som går senvakt vil måtte arbeide overtid til barnet er hentet av foreldrene. Barnehagen kan aldri stenges hvis det fortsatt er barn som ikke er blitt hentet. I slike tilfeller blir barnets foreldre kontaktet av pedagogisk leder eller styret i barnehagen. I min barnehage måtte debetale et gebyr for den ekstra tiden.
Læringsressurser
Fagarbeider og arbeidstaker
Læringssti
Wenche på jobb i barnehagen
KjernestoffLærling Wenche sin dag på videregående
KjernestoffLærlingen sin dag i skolen
KjernestoffLærling Wenche som BPA
Kjernestoff
Fagstoff
Hyllest til barne- og ungdomsarbeidere
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider barnehagen
KjernestoffBarnehagen som arbeidsplass
KjernestoffSkolen i Norge
KjernestoffSkolefritidsordningen – SFO
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider på en skole
KjernestoffJobb i en ungdomsklubb
KjernestoffPlikter og regler som ansatt
KjernestoffMarco Elsafadi om profesjonalitet
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider i barnehage
KjernestoffRollemodeller
KjernestoffTjenestevei - hva gjør du?
KjernestoffDe ulike vaktene i barnehagen
KjernestoffMåltidene i en barnehage
KjernestoffSamlingsstund i en barnehagen
KjernestoffDet er tid for å hvile litt
KjernestoffUtelek i barnehagen
KjernestoffAktuelle aktiviteter i barnehagen
Kjernestoff- Kjernestoff
Barnehagedagen avsluttesDu er her
Informasjonsflyt i barnehagen
KjernestoffWenche sin tidsplan en uke på jobb
KjernestoffWenche er med i kroppsøvingstimene
KjernestoffWenche sin dag med elever på RM-fag
KjernestoffWenche bidrar på leksehjelpa
KjernestoffWenche på kjøkken med ADL-gruppa
KjernestoffWenche bidrar med språktrening
KjernestoffInspeksjon i skolegården
KjernestoffEn skoletime på småtrinnet
KjernestoffMin dag i SFO
KjernestoffArbeid som BPA
KjernestoffOm brukeren Terje
KjernestoffArbeidstida som BPA
KjernestoffPlaner og aktiviteter hos bruker
KjernestoffWenche sitt forhold til Terje
KjernestoffBrukermedvirkning og verdighet
KjernestoffBrukerstyrt personlig assistanse
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Arbeid i videregående skole
KjernestoffIntervju en barne- og ungdomsarbeider
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider i SFO
KjernestoffFagarbeider i friminutt og lek
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeideren i klasserommet
KjernestoffNora er brukerstyrt personlig assistent
KjernestoffIntervju om holdninger
KjernestoffIntervju om profesjonalitet
KjernestoffIntervju om sosial kompetanse
KjernestoffIntervjuer om trygghet og tillit
Kjernestoff