Wenche forteller om uteleken i den barnehagen hvor hun var lærling.

Uteområdet i barnehagen er inngjerdet og vi har stor plass å bevege oss på med skog, seglebaner, klatrestativ, husker, sandkasser, sykkelveg, lavvo og masse moro som fremmer læring og glede hos barn sammen med voksne.
Om ettermiddagen er hele barnehagen ute. Da er også barn på 3-6 år ute sammen med de minste. Barn i alderen 0-3 år leker ofte parallell-lek. Det vil si at de leker den samme leken ved siden av hverandre, men de leker ikke sammen. Sykling, klatring, gjemmeleker, lek med vann, bygge sandslott og diverse leker hvor de kan forstå hverandre uten å være avhengige av hverandre i leken er vanlig i denne aldersgruppen.
”Mor, far og barn”, ”Indianer og Cowboy” og ”Det kommer noen og tar meg” er leker som ofte kommer igjen når de begynner å leke sammen. Dette er god trening for barna, og den voksne må gjerne melde seg inn i all slags lek.
Som barne- og ungdomsarbeider er du en rollemodell for barn i alle aldre. Ved at du er med og leker sammen med barna, legger til rette for god kommunikasjon og gir ros til barna i forskjellige situasjoner er du en viktig ressurs for barnas læring, mestringsfølelse, kreativitet, utviklingsprosess, motorikk, sosiale kompetanse, samarbeid og samspill med andre i utallige sammenhenger. Barn trenger voksne for trygghet, beskyttelse, trøst, lek, læring og mye, mye mer - hele tiden, og kanskje spesielt i utelek hvor det kan være større utfordringer for barnet i forhold til lek inne.
Læringsressurser
Fagarbeider og arbeidstaker
Læringssti
Wenche på jobb i barnehagen
KjernestoffLærling Wenche sin dag på videregående
KjernestoffLærlingen sin dag i skolen
KjernestoffLærling Wenche som BPA
Kjernestoff
Fagstoff
Hyllest til barne- og ungdomsarbeidere
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider barnehagen
KjernestoffBarnehagen som arbeidsplass
KjernestoffSkolen i Norge
KjernestoffSkolefritidsordningen – SFO
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider på en skole
KjernestoffJobb i en ungdomsklubb
KjernestoffPlikter og regler som ansatt
KjernestoffMarco Elsafadi om profesjonalitet
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider i barnehage
KjernestoffRollemodeller
KjernestoffTjenestevei - hva gjør du?
KjernestoffDe ulike vaktene i barnehagen
KjernestoffMåltidene i en barnehage
KjernestoffSamlingsstund i en barnehagen
KjernestoffDet er tid for å hvile litt
Kjernestoff- Kjernestoff
Utelek i barnehagenDu er her
Aktuelle aktiviteter i barnehagen
KjernestoffBarnehagedagen avsluttes
KjernestoffInformasjonsflyt i barnehagen
KjernestoffWenche sin tidsplan en uke på jobb
KjernestoffWenche er med i kroppsøvingstimene
KjernestoffWenche sin dag med elever på RM-fag
KjernestoffWenche bidrar på leksehjelpa
KjernestoffWenche på kjøkken med ADL-gruppa
KjernestoffWenche bidrar med språktrening
KjernestoffInspeksjon i skolegården
KjernestoffEn skoletime på småtrinnet
KjernestoffMin dag i SFO
KjernestoffArbeid som BPA
KjernestoffOm brukeren Terje
KjernestoffArbeidstida som BPA
KjernestoffPlaner og aktiviteter hos bruker
KjernestoffWenche sitt forhold til Terje
KjernestoffBrukermedvirkning og verdighet
KjernestoffBrukerstyrt personlig assistanse
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Arbeid i videregående skole
KjernestoffIntervju en barne- og ungdomsarbeider
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeider i SFO
KjernestoffFagarbeider i friminutt og lek
KjernestoffBarne- og ungdomsarbeideren i klasserommet
KjernestoffNora er brukerstyrt personlig assistent
KjernestoffIntervju om holdninger
KjernestoffIntervju om profesjonalitet
KjernestoffIntervju om sosial kompetanse
KjernestoffIntervjuer om trygghet og tillit
Kjernestoff