Som barne- og ungdomsarbeider er det viktig å vite hvordan vi kan bruke kulturelle ulikheter som en ressurs i det pedagogiske arbeidet.
Denne siden kan være en god start når du skal begynne å jobbe med kulturelle ulikheter som en ressurs i det pedagogiske arbeidet.
«Vennskap er udramatisk. Ulikheter når det gjelder alder, kjønn, samfunnsstilling, nasjonalitet og rase er uvesentlig når vennskap først har oppstått.» (Erik Lindkvist)
På vg1 helse- og oppvekstfag lærte du om hvilke muligheter vårt flerkulturelle samfunn representerer for ditt arbeid innenfor oppvekst-, helse- og sosialsektoren.
Tenk over
- Hvilke kompetansemål i læreplan sier at du skal lære om kultur og religion og kunne bruke det som en pedagogisk ressurs i arbeidet med barn og unge? Diskuter kompetansemålet i klassen.
- Lag et tankekart som viser hva du kan om ulike kulturer og religioner før du begynner med dette emnet.
Sammenlign tankekartet ditt med fagstoffet fra helse- og oppvekstfag. Vg1 Kultur - Er det fagstoff du trenger å repetere? Ta fram tankekartet når du er ferdig med emnet, og finn ut hva du har lært.
- Hvilke tanker får du når du ser bildene på denne siden? Ser du noen sammenheng mellom bildene og mulighetene du har for å bruke kulturelle ulikheter som ressurs i det pedagogiske arbeidet?
CC BY-SASkrevet av Gro Nedberg Grønlid og Guri Bente Hårberg.
Sist faglig oppdatert 19.06.2018