1. Home
  2. Helsearbeiderfag Vg2ChevronRight
  3. Kommunikasjon for fagarbeiderenChevronRight
  4. Å kommunisere med mennesker med ulik kommunikasjonsevneChevronRight
  5. Kommunikasjon med mennesker som er synshemmetChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kommunikasjon med mennesker som er synshemmet

For den som er blind eller har nedsatt syn, er det trygt å vite hvem som er til stede, og hva som skjer rundt en. Si derfor fra til brukeren både når du kommer, og når du går. Fortell hvem du er, og om du er alene eller har noen med deg.

Pleier og beboer på en institusjon i samtale. Foto.

Når brukeren oppholder seg i et rom med flere til stede, kan det være vanskelig for brukeren å vite hvem du snakker til. Derfor bør du henvende deg til brukeren ved først å si navnet hans eller hennes eller ta forsiktig på armen hans eller hennes, slik at brukeren vet at det er han eller henne du snakker til. Du må imidlertid aldri ta på den synshemmede uten å gi deg til kjenne først.

Sørg for god belysning

Dersom brukeren har nedsatt syn, må du tilstrebe at han eller hun har mulighet til å se deg. Sørg for at det er god belysning i rommet, men vær oppmerksom på at lys ikke må blende brukeren. Ansiktet ditt bør være godt opplyst og vendt mot brukeren. Du kan gjerne spørre brukeren om hvor han eller hun synes det er best at du er plassert.

Hjelpemidler og ledsager

Det finnes ulike hjelpemidler som gjør at synshemmede kan klare seg godt i hverdagen. I noen situasjoner har brukeren behov for din hjelp som ledsager, for eksempel ved forflytning. Når du ledsager, skal du gå ett skritt foran, mens brukeren holder fast like over albuen din. Samtidig informerer du underveis, blant annet om hvordan omgivelsene er, og når dere møter på hindringer, slik som dørstokker og trapper.

Lær mer!

For å lære mer om øyesykdommer og andre fakta om syn kan du gå inn på denne sida: Fakta om syn

Følg denne lenkene Sansetap.no Synshjelpemidler og Tilrettelegging på sykehjemmet ved synstap for å finne eksempler på hjelpemidler og tilrettelegging på ulike arenaer for mennesker med synshemming. Se filmene, og noter deg ting du synes er viktig. Ta med deg denne lista til der du er i yrkesfaglig fordypning, og se om du finner noe som lett kan forandres til det bedre for mennesker med synshemming.

Utfordringer til deg

Oppgaver til «Kommunikasjon med mennesker som er synshemmet»
  1. Hvorfor er det viktig å si fra til en bruker som er synshemmet, når du kommer, når du går, og hvem du er?
  2. På hvilken måte kan et menneske som er synshemmet, vite hvem du henvender deg til?
  3. Hvordan kan du legge til rette for en bruker eller pasient som er synshemmet, slik at han eller hun kan se deg?
  4. Sett deg inn i ulike hjelpemidlene som kan være nyttige for en bruker som er synshemmet. Hjelpemiddelkatalogen (Adaptor AS). Velg ett av disse hjelpemidlene, og presenter det for en medelev. Forklar hvorfor dette hjelpemiddelet kan være nyttig.
  5. Se filmen: Per Olav prøver seg som blind Hva var de største utfordringene han møtte på?
  6. Gå inn på nettsida Blindeforbundet.no og legg merke til hvordan denne sida er utformet. Hva er forskjellig fra andre nettsider du kjenner til, og hvorfor er det slik?
  7. På sida Synshemmede (Inkluderingsveileder fra Unge funksjonshemmede) finner du nyttige tips om hvilke hensyn vi bør ta for at mennesker med synshemming skal oppleve å bli inkludert. Hvilke av disse rådene kan komme til nytte for deg som helsefagarbeider?
  8. Hvilke nye muligheter for å bruke Braille-blindeskrift kom med datamaskinen?
  9. Norges Blindeforbund ( Blindeforbundet.no) er en interesseorganisasjon for alle som ser dårlig. Hva kan denne organisasjonen tilby sine medlemmer?

Læringsressurser

Å kommunisere med mennesker med ulik kommunikasjonsevne

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Logopedi og samiske slagpasienter

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Saras Nøkkel

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter