1. Home
  2. Helsearbeiderfag Vg2ChevronRight
  3. Kommunikasjon for fagarbeiderenChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Kommunikasjon for fagarbeideren

Kommunikasjon er et stort fagfelt for helsefagarbeidere. En helsefagarbeider har opparbeidet seg tilfredstillende kommunikasjonsferdigheter for å bli godkjent yrkesutøver.

I helse- og omsorgssektoren er det mange brukere som trenger noen å snakke med, noen som kan lytte og forstå. Som helsefagarbeider må du kunne kommunisere på en måte som fremmer tillit. Du må kunne lytte til og forstå hva brukeren ønsker å formidle til deg, og gi tydelig respons slik at brukeren kan være trygg på at du forstår.

De fleste kommuniserer muntlig med verbalspråk, andre bruker tegnspråk eller trenger hjelpemidler. Uansett kommunikasjonsform skal en helsefagabeider ta ansvar og legge til rette for en god dialog med alle brukere.

Kroppsspråket er også viktig i kommunikasjonen hos de aller fleste. Noen har tydeligere kroppsspråk enn andre, og en helsefagarbeider bør være bevisst på å være oppmerksom og oppfatte også små signaler.

Det forventes altså at en fagarbeider har gode evner til å kommunisere og innhente informasjon, formidle informasjon og rapportere videre. For noen er profesjonell kommunikasjon enkelt å få til, mens andre må øve mye og få god veiledning før de kan være ute i jobb i denne sektoren.

Emner

Kommunikasjon for fagarbeideren