1. Home
  2. Helsearbeiderfag Vg2ChevronRight
  3. Fagarbeider i helse- og omsorgssektorenChevronRight
  4. Ergonomi i helsesektorenChevronRight
  5. En helsefagarbeider må forebygge belastningsskaderChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

En helsefagarbeider må forebygge belastningsskader

Blir kroppen belastet for mye eller feil, kan du få helseskader. Som helsefagarbeider er du mer utsatt for belastningsskader enn andre, og det er særlig rygg, nakke, skuldre og armer som er utsatt.

Styrketrening i sal. To personer tar knebøy. Foto.

Gjør du øvelser og trener regelmessig, blir du sterkere i kroppen og forebygger på den måten skader. I tillegg må du arbeide ergonomisk riktig.

Som regel er det summen av flere faktorer som gir oss belastningslidelser.

Påfører vi kroppen høy belastning over lengre tid, med lite variasjon og få pauser, kan vi får helseskader. Vi vet at tunge løft kan gi oss akutt skade i ryggsøyle, sener og muskler. Psykososiale faktorer kan også føre til smerter i kroppen. De kalles for somatoforme lidelser.

Bygg opp kondisjonen din, gå turer, svøm eller gjør en annen aktivitet som du liker. Da tåler kroppen din mer. Dessuten kan du gjøre enkle øvelser enten hjemme eller i pauser på jobben.

På mange arbeidsplasser har de organisert pausegym, og noen steder oppfordres de tilsatte til sykle eller gå til jobben. Vi kan også gjøre øvelser eller aktiviteter med bevegelse sammen med pasienter. Selv om ikke alle deltar aktivt, kan de oppleve det som positivt.

Å være i god psykisk og fysisk form kan forebygge belastningsskader.

Tre personer går tur. Foto.

Læringsressurser

Ergonomi i helsesektoren

SubjectEmne

Fagstoff