Hopp til innhold

  1. Home
  2. Helsearbeiderfag Vg2ChevronRight
  3. Prosedyrer i pleie- og omsorgssektorenChevronRight
  4. Prosedyrer i pleie- og omsorgstjenestenChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Å kle på seg

De fleste ønsker selv å bestemme hvilke klær de skal ha på seg. Klær skaper folk, sier vi ofte. For de fleste av oss er klærne en del av identiteten vår, og de kan gi et signal om hvem vi er.

Kvinne får hjelp til påkledning. Foto.

Av ulike grunner kan noen ha behov for hjelp til å finne fram og velge klær og hjelp med å kle av eller på seg. Noen ganger er det viktig å velge klær som er praktiske å kle av og på. Dersom brukeren har nedsatt bevegelighet eller smerter, bør klærne være romslige og lette å ta av og på.

En ergoterapeut kan gi råd om hvilke hjelpemidler man kan bruke for å gjøre påkledningen lettere hvis brukeren for eksempel er lam på den ene siden eller skjelver slik at det er vanskelig å kneppe knapper.

Utfordringer til deg

  1. Søk på siden hjelpemidler til av- og påkledning og se om du finner bilder av hjelpemidler man kan bruke.
  2. Se på bildet
    Klær og kommunikasjon. Foto.
    Klær og kommunikasjon

    Diskuter i samlet klasse hva dere tenker om hvem menneskene på dette bildet er.
    Hva tror dere klærne betyr for dem?
  3. Gå sammen to og to og hjelp hverandre med å ta på en jakke eller skjorte når den ene armen er lammet.
  4. Hvordan vil du ivareta brukermedvirkning i påkledningssituasjoner?
  5. Del klassen inn i grupper på tre. Finn fram ulike klær dere har samlet inn på forhånd.
    La én i gruppen få bind for øynene mens dere andre to finner fram til klær dere tenker kan passe for denne eleven. Bruk ulike metoder til å forklare hvordan dette eller disse plaggene er. Fjern bindet fra øynene og spør hvordan beskrivelsene deres stemte med det han eller hun ser. Hva fungerte godt? Bytt roller.

Læringsressurser

Prosedyrer i pleie- og omsorgstjenesten

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter