Hopp til innhold

  1. Home
  2. Helsearbeiderfag Vg2ChevronRight
  3. Helse og sykdomChevronRight
  4. Sanser og nervesystemChevronRight
  5. Møt noen mennesker med nedsatt funksjonsevneChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Møt noen mennesker med nedsatt funksjonsevne

I følgende filmer møter du mennesker med nedsatt funksjonsevne. Se filmene og gjør oppgavene som hører til.

  1. Se filmen Per Olav prøver seg som blind.

    • Skriv et sammendrag fra filmen.
    • Hva forteller filmen om hvordan det er for blinde å delta i gymtimene?
    • Jenta på filmen sier noe om hva hun tror er forskjellen på å være født blind og det å bli blind senere. Hva sier hun?
    • Spør gymlæreren din om du kan få prøve noen av de øvelsene du ser her. Hvillke erfaringer gjør du deg?
    • Hvorfor er det ekstra viktig for blinde å stole på andre?
    • Hva lærer du om øyet og det å være blind ved å se filmen?
    • Hva vil det si dersom en person er fargeblind?
    • Hva er punktskrift?
  2. Se filmen Møt Katry som har cerebral parese

    • Hva er CP?
    • Beskriv hvordan Katry Skarddal har brukt ressursene sine på en positiv måte. -
    • Hvilket hjelpemiddel ser/hører du om?
    • Katry forteller at det sosiale er det aller viktigste. Hvor viktig er det sosiale for deg?
  3. Se filmen Tilrettelegging for lærling med hørselshemning

    • Hva forteller filmen om at tolker kan faguttrykk?
    • Hvor viktig tror du tolken er?
    • Hva må kollegaen tenke på når han bruker tolken?
  4. Se filmen Tilrettelegging i klasserommet for elev med hørselshemning

    • Her hører du om en oppfinnelse som gjør det mulig for gutten å høre - forklar hva dette er.
    • Hvordan tilrettelegger læreren/skolen for opplæringa her?
    • Hva forteller foreldrene om de valgene de har tatt?
    • Her hører du om kommuneøkonomi og at tilrettelegging koster penger. Hvilke tanker gjør du deg om dette?
  5. Se filmen Å se muligheter når du er bevegelseshemmet

    Diskuter innholdet i denne filmen med utgangspunkt i:
    • hvem kan bli alvorlig skadet?
    • det å se sjansene i det livet en har.
  6. Se filmen Bare Marte

    • Hvorfor tror du det har vært viktig for Marte å lage denne filmen?
    Diskuter i klassen hva som er budskapet hennes.
    • Hva er det i livet til Marte som påvirker livskvaliteten hennes?
    Diskuter i klassen!
    • Hva forteller filmen deg om hvilke sjanser mennesker har?

Læringsressurser

Sanser og nervesystem

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter