Hopp til innhold

SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Markedsføring

Som håndverker bør du kjenne markedet du opererer i. Du må også vite hvordan du kan profilere deg.

Lusekofte henger til utstilling. Foto.

Å kjenne markedet

Uansett om du vil selge produktene og tjenestene dine selv eller om du får hjelp fra andre, vil det alltid være bra å kjenne det markedet du opererer i. Hva er moderne akkurat nå, og hvordan vil trendene utvikle seg de nærmeste åra? Disse inntrykkene bør du ta vare på og systematisere.

Hvilke fordeler har ditt produkt eller dine tjenester framfor andres? Hvilke unike egenskaper er knyttet til ditt produkt eller dine tjenester? Åpner det du har å tilby noen spesielle muligheter for kunden? Ser du konkrete trusler i markedet mot ditt produkt eller dine tjenester? Driver du aktivt med produktutvikling for å fornye produkter eller tjenester? Det er en generell tendens til at livssyklusen til produkter og tjenester blir stadig kortere. Kan du motvirke dette ved å tilby kvalitet?

Markedsføring

Utgangspunktet for markedsføring må være et salgbart produkt eller en tjeneste det er etterspørsel etter. Her skal vi se nærmere på praktisk markedsføring.

Logo

En logo er et viktig og grunnleggende element i den praktiske markedsføringen. Når det gjelder firmaet, skal den uttrykke forretningsidéen. Når det gjelder det enkelte produkt, skal den formidle gjenkjenning og invitere til kjøp.

Brosjyre

En brosjyre blir laget for å presentere produktet med informasjon og bilder. Format, komposisjon og layout vil ha mye å si for sluttproduktet.

Webside

Den bør gi god oversikt over innholdet som blir presentert, og det bør være enkelt å navigere seg frem gjennom siden. Du bør tenke nøye gjennom valg av farger, bilder, layout og lignende.

Utstilling

Skal du markedsføre produkter som blir solgt i en butikk eller lignende, er utstilling en veldig god måte å få vist fram produktene.

De mindre håndverksbedriftene

For de fleste mindre håndverksbedriftene er det ikke de store annonsene som åpner markedet. Det har vi ikke råd til. Sats derimot på intensiv kontakt med de kundene du får etter hvert. Følg dem gjerne opp med små spesialtilbud via e-post. Forsøk å etablere et markedsføringsnettverk av personer og bedrifter som kan være til gjensidig hjelp og støtte for hverandre. Indirekte markedsføring er en fellesbetegnelse på aktiviteter som kan gjøre bedriftens og produktets logo og varemerke kjent. Sats på tillitsskapende og langsiktig relasjonsbygging. Og ikke minst: Hold god kontakt med journalistene i de lokale mediebedriftene. PR i form av positiv omtale der er gull verdt.

Læringsressurser