Utgangspunktet for oppgaven under er markedsføring for din egen tenkte bedrift. Du velger selv hva slags bedrift du vil arbeide med, og det er viktig å velge noe du interesserer deg for. Oppgaven kan passe godt som gruppeoppgave, og dere kan gjøre oppgaven tverrfaglig med for eksempel fagene produksjon og norsk.

Vurdering
Innlevering og vurdering av:
- Skriftlig arbeid i del 1, 3 og 5 (med forside og innledning til oppgavene)
- Skisseprosess og ferdig logo
- Muntlig presentasjon
Oppgave
- Tenk deg at du skal starte din egen bedrift. Skriv ned noen stikkord rundt hva slags bedrift du vil starte, og hvordan du har tenkt å drive den (butikk, nettbasert...).
- Lag en logo for bedriften. Her kan du skissere og tegne for hånd, eller du kan jobbe digitalt (f.eks. Paint, Illustrator eller lignende programmer).
- Lag en plan for hvordan du vil markedsføre bedriften din, og lag en reklame / annonse som du vil bruke.
- Presenter punktene ovenfor for resten av klassen, gjerne med en PowerPoint-presentasjon. Argumenter for egne valg, med tanke på markedsføring og salg. Be om tilbakemelding på presentasjonen din, hva sier medelevene dine til idéen?
- Skriv en egenvurdering etter den muntlige presentasjonen der du tar for deg de valgene du har foretatt, og der du reflekterer over de tilbakemeldingene du har fått.
Læringsressurser
Markedsføring og salg
Fagstoff
Markedsføring
KjernestoffMarkedsundersøkelse
KjernestoffPriskalkyle
KjernestoffProduktfotografering
KjernestoffBruk av sosiale medier i markedsføring
KjernestoffViral markedsføring
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Salg av produkt
KjernestoffMarkedsundersøkelse
Kjernestoff- Kjernestoff
Markedsføring og salgDu er her
Markedsføring og salg – oppsummering
KjernestoffHva kan du om selvkostkalkyle?
KjernestoffKan du bruke selvkostkalkyle?
KjernestoffHva kan du om bidragskalkyle?
KjernestoffKan du bruke bidragskalkyle?
Kjernestoff