1. Home
  2. Restaurant- og matfag Vg1ChevronRight
  3. Kosthold og helseChevronRight
  4. KostrådChevronRight
  5. KostrådChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kostråd

To glade damer som selger fisk. Foto.

Helsedirektoratet har gitt ut råd til den norske befolkningen for å opprettholde en god helse og for å forebygge livsstilssykdommer. Det anbefales at de fleste, både barn, ungdommer, voksne, ammende, gravide og eldre, følger disse rådene.

Følg gjerne kostrådene også ved økt sykdomsrisiko som høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Ved spesielle tilstander (sykdommer) må man enkelte ganger få spesialkost.

Kostrådene

  1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
  2. Ha en g​od balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
  3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag (fem om dagen).
  4. Spis grove kornprodukter hver dag.
  5. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
  6. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken.
  7. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
  9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.
  10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
  11. Velg vann som tørstedrikk.
  12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.

Læringsressurser

Kostråd