Hopp til innhold

  1. Home
  2. Restaurant- og matfag Vg1ChevronRight
  3. Kosthold og helseChevronRight
  4. Tilpasset kostChevronRight
  5. Laktosereduserte melkeprodukterChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagstoff

Laktosereduserte melkeprodukter

Det varierer svært mye hvor mye laktose de ulike meieriproduktene inneholder. I et vanlig norsk kosthold får vi i oss ca. 20–25 gram laktose per dag. De som lider av laktoseintoleranse, må prøve seg fram for å se hvor deres personlige tålegrense går.

Mor, far og to gutter på 8 og 10 år sitter rundt frokostbordet og spiser. Foto.

Laktosereduserte og laktosefrie melkeprodukter

Det finnes flere typer laktosereduserte og laktosefrie melkeprodukter på markedet. Grensen for å kalle noe laktosefritt er at det inneholder mindre enn 0,01 gram laktose per 100 gram vare. Alle faste modne oster, som blant annet Norvegia og Jarlsberg, er naturlig laktosefrie. I tillegg finnes det laktosefrie eller laktosereduserte varianter av de fleste meieriproduktene selv om ikke alle butikker har dem i sortimentet sitt.

De fleste vil tåle litt laktose i hvert måltid. Fordelen med å innta laktoseholdige produkter i forbindelse med et måltid er at laktosen da vil blande seg med andre næringsstoffer. Dermed vil hele fordøyelsesprosessen ta lengre tid og symptomene bli mindre kraftige.

Syrnede meieriprodukter tåles ofte bedre enn søte

Syrnede meieriprodukter som yoghurt, kefir, skummet kulturmelk, Cultura og Biola inneholder relativt små mengder laktose og tåles derfor ofte bedre enn søtmelksprodukter. Når det gjelder vanlig søtmelk, vil mange kunne tåle dette i mindre mengder, som for eksempel et lite glass melk til et måltid eller litt melk tilsatt i matlagingen. Større mengder melk vil by på ubehag for de fleste.

Brunost og prim. Foto.
Brunost og prim inneholder mye laktose, og disse produktene bør man unngå om man har laktoseintoleranse.

Gulost inneholder svært lite laktose

Det finnes svært små mengder laktose i gulost og smør. I brunost og prim er mengden derimot stor, og disse matvarene bør begrenses ved laktoseintoleranse.

Vår viktigste kilde til kalsium og jod

Ung jente som spiser brødskive med hvitost. Foto.
To skiver gulost inneholder omtrent like mye kalsium som ett glass melk. De som ikke tåler melk på grunn av laktoseintoleranse, kan kompensere for dette ved å bruke mer gulost.

Fordi meieriprodukter er vår viktigste kilde til både kalsium og jod, er det svært viktig at man sikrer inntaket av disse næringsstoffene dersom man utelater enkelte meieriprodukter helt eller delvis.

Laktasedråper

Apotek og helsekost selger dråper med laktase-enzymer. Disse dråpene kan tilsettes vanlig melk og andre flytende meieriprodukter slik at melkesukkeret blir brutt ned.

Det finnes også tabletter man kan ta, som inneholder laktase. Dette kan være praktisk om man for eksempel skal i selskap eller ut og spise og ikke vet på forhånd hva som vil bli servert.

Læringsressurser

Tilpasset kost