1. Home
  2. Restaurant- og matfag Vg1ChevronRight
  3. Kosthold og helseChevronRight
  4. Energigivende næringsstofferChevronRight
  5. Essensielle fettsyrer – omega-3 og omega-6ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Essensielle fettsyrer – omega-3 og omega-6

Ung dame som spiser et knekkebrød med røkt laks. Foto

Kroppen lager selv de fleste fettsyrene den trenger, men noen fettsyrer 
må tilføres via kosten. Disse kalles for essensielle (livsnødvendige) fettsyrer. 
De essensielle fettsyrene er linolsyre (C18:2 omega-6) 
og linolensyre (18:3 omega-3).

De essensielle fettsyrene er viktige fordi de inngår i cellemembraner og påvirker membranenes egenskaper. De er også forstadier for hormonlignende stoffer (eikosanoider). I fiskeoljer forekommer de meget lange flerumettede omega-3-fettsyrene EPA og DHA. Selv om det ikke er vist at disse er essensielle, tyder mange undersøkelser på at det kan være helsemessig gunstig, særlig mot hjerte- og karsykdommer, å inkludere små mengder av disse fettsyrene i kosten.

Fordeling av fettyper i kosten

Det er anbefalt at inntaket av flerumettede fettsyrer utgjør 5–10 prosent av kostens energiinnhold, inklusivt ca. 1 energiprosent omega-3-fettsyrer.

Essensielle flerumettede omega-6- og omega-3-fettsyrer bør bidra med minst 3 prosent av det totale energiinntaket (E%).

Forenklet strukturformel av en omega-3-feittsyre. Illustrasjon.
Omega-3-fettsyren ALA

Læringsressurser

Energigivende næringsstoffer