Hopp til innhold

  1. Home
  2. Restaurant- og matfag Vg1ChevronRight
  3. Hvor mye bør vi spise?ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagstoff

Hvor mye bør vi spise?

Grønnsaker, frukt, bær og belgfrukter er viktige kilder for kostfiber, vitaminer og mineralstoffer, samtidig som de bidrar med lite energi.

Bolle med frukt og grønnsaker. Foto.

Hvor mye bør vi spise?

Helsedirektoratet anbefaler minst fem porsjoner frukt, bær og grønnsaker daglig, totalt fem om dagen. Anbefalt inntak er omtrent 500 g per dag. Én porsjon tilsvarer omkring 100 g kokte eller rå grønnsaker, en porsjonsbolle med blandet salat, en liten frukt, omkring 1 dl frukt- eller grønnsaksjuice eller 1−1,5 dl bær.

Danske beregninger tyder på at for hver 100 g økning i grønnsak- og fruktinntaket så minker risikoen for hjerte- og karsykdom med 4−10 prosent, og at 3000 dødsfall ville kunne forebygges årlig dersom alle dansker spiste 500 g frukt og grønnsaker daglig.


Hvorfor bør vi spise frukt og grønnsaker?

Grønnsaker i forskjellige farger. Foto.
En god huskeregel er å spise frukt og grønnsaker i alle regnbuens farger hver dag.

Selv om forskningen ikke har avklart hvilke stoffer og hvilke mekanismer som forklarer den gunstige helseeffekten av frukt og grønnsaker, er det gode vitenskapelige holdepunkter for at inntak av frukt og grønnsaker beskytter mot en rekke kroniske sykdommer, slik som kreft, hjerte- og karsykdommer og type 2-diabetes. Vi bør derfor spise mye og variert av ulike typer grønnsaker, belgfrukter, frukt, bær, nøtter og urter.


Mange forskere mener at det er antioksidantene som finnes i frukt og grønnsaker, som gir den beskyttende effekten. Det finnes flere hundre forskjellige antioksidanter i grønnsaker og frukt. Kanskje er det samspillet mellom alle de ulike antioksidantene med hver sine ulike kjemiske egenskaper som gjør at kroppens forskjellige celler og organer beskyttes mot skade.

Læringsressurser