1. Home
  2. Restaurant- og matfag Vg1ChevronRight
  3. Yrker i bransjenChevronRight
  4. ServitørfagetChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagstoff

Servitørfaget

Servering/servitør Servitørfaget er et internasjonalt fag. Faget er under stadig utvikling gjennom etablering av nye serveringssteder med flerkulturelle trekk og trender. En god servitør er restaurantens ansikt utad, og det er viktig at du er utadvendt, flink til å kommunisere og initiativrik. En servitør må kunne omtrent like mye om mat, drikke og produksjon som kokken. Din jobb vil blant annet være å formidle informasjon om mat og drikke til gjestene, for å sikre at de får en god opplevelse. Du skal også være i stand til å arrangere og gjennomføre forskjellige slags arrangementer i lokaler hvor det arrangeres selskaper, banketter, kurs og konferanser. En servitør kan jobbe innenfor bar- og restaurantnæringen, på hoteller og andre overnattingssteder. Yrket preges av internasjonalisering, og du må kunne forholde deg til mennesker med andre språk og kulturbegreper på en måte som ivaretar kundenes ønske om gode opplevelser. Yrkesbetegnelse: Servitør med fagbrev Eventuell videreutdanning: Kjøkken- og restaurantledelse, Vinkelner, Hotelledelse, Reiselivsledelse Hva innebærer servitøryrket? Servitøryrket kan både være givende og slitsomt. Hverdagen kan være stressende, og i tillegg er det mange daglige rutiner som krever at du er 100 prosent til stede. Arbeidet kan være fysisk hardt fordi du bærer på noe stort sett hele tiden. I løpet av en arbeidsøkt går du mange kilometer. Som servitør må du være blid og imøtekommende selv på de dagene du ikke føler deg helt på topp. Det er viktig å kunne holde hodet kaldt for ikke å miste oversikten i en travel periode. En servitør må være effektiv. Å være utadvent er en stor fordel. Andre kvaliteter som teller, er humor og humør. Det er virkelig ille å møte sure servitører. En servitør vil daglig møte mennesker med ulike ønsker og krav. Evnen til å ta ting på sparket og finne kreative løsninger er derfor nødvendig. Før eller senere vil du møte vanskelige og uforskammede gjester eller kolleger. Husk at du i slike situasjoner skal opptre høflig og korrekt. Personlig framtreden: Måten du opptrer på i restauranten eller spisesalen, vil alltid være gjenstand for oppmerksomhet. Vær klar over at du blir nøye observert av gjestene, ikke nødvendigvis med et kritisk blikk, men rett og slett fordi det er naturlig. Det er derfor viktig at du får gode vaner. Du skal utføre oppgavene dine på en slik måte at gjestene føler seg velkommen og hygger seg på serveringsstedet. Du må vise at du ser alle gjestene, selv om du har det travelt. Et smil og et nikk kan ha avgjørende betydning for hvordan gjestene opplever besøket, og det igjen er med på å bestemme om de kommer tilbake eller ikke. Målet må alltid være å få gjesten til å trives så godt at han kommer tilbake til restauranten neste gang han skal ut å spise. Da har han kanskje med seg noen flere gjester, eller han har anbefalt stedet til venner og kjente. Holdninger: Dine holdninger har mye å si for hvordan du fungerer i en bedrift. De som eier bedriften, vil jo at de ansatte gjør jobben sin best mulig. Det er mye som koster penger i en bedrift: Sløsing, svinn og tyveri gjør at det blir mindre penger til utstyr og sosiale tilstelninger. Dersom du ikke møter på jobben, går det ut over både kolleger, gjester og bedriften. Det er klart du skal være hjemme dersom du er syk, men unødvendig fravær koster masse penger. Å sette inn en vikar betyr at bedriften får en stor ekstra kostnad. UNIFORM Servitøruniformen er ofte utformet for å være tilpasset interiøret, bedriftstypen og forretningsideen på et serveringssted i en bestemt bedrift. Uniformen (til både kokker og servitører) skal være hel, ren og glatt. Skjorten (eller kokkejakken), buksen og forstykket skal være nystrøket. Det skal være svarte sko, og de bør være gode med såler tilpasset underlaget i den bedriften du arbeider i. Det er lurt å ha et ekstra par stående i garderobeskapet slik at du kan bytte ved behov. Med uniform er du bedriftens ansikt utad, og uniformen gjør at gjestene gjenkjenner deg som servitør.

Læringsressurser

Yrker i bransjen

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter