1. Home
  2. Restaurant- og matfag Vg1ChevronRight
  3. Tilberedning og produksjonChevronRight
  4. Saus og suppeChevronRight
  5. Temaoppgave kraft, jevning, saus og suppeChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Temaoppgave kraft, jevning, saus og suppe

Innføring på kjøkken over tre uker med krafter, jevninger, sauser, supper, blansjering og enkel servering med oppdekking og enkelt bakverk til. Elevene rullerer for å dekke alle oppgaver og mål. Det er satt opp forslag på en del supper og sauser som passer for VG1.

Tre skjeer med ulike supper. Foto.

Dere skal lære kutteteknikker, å blansjere grønnsaker, koke kraft, å bruke alle jevninger til ulike supper, sauser og andre retter. I dette temaheftet finnes flere forslag på supper.
Klassen deles inn i grupper på 3−4.

Dag 1

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave

Kjøkken/servering

  • minestronesuppe 4 grupper à 1,5 l
  • spinatsuppe med egg 4 grupper à 1 l
  • sjokoladepudding med vaniljesaus
  • kuvertbrød 1 gruppe
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • kutting av grønnsaker
  • lys oksekraft
  • grønnsakkraft
  • fiskekraft
  • jevninger
  • bechamel
  • brun grunnsaus

Dag 2

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave

Kjøkken/servering

  • løksuppe 4 grupper à 2 l med krutonger
  • blomkålsuppe 4 grupper à 2 l
  • fletteloff 2 grupper – 4 stk. fletteloff
  • (sjokoladepudding + vaniljesaus serveres)
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • blansjering av grønnsaker
  • pakking og frysing
  • sile kraft
  • brun oksekraft
  • jevninger
  • veloutésaus

Dag 3

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave

Kjøkken/servering

  • gratinert makaroni (mornaysaus)
  • gul ertesuppe 4 grupper à 2 l
  • formloff 2 grupper
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • sile kraft
  • lys kraft
  • brun grunnsaus + peppersaus
  • bechamel

Dag 4

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave

Kjøkken/servering

  • suppe à la Jenny Lind 4 grupper à 1 l
  • fiskesuppe 4 grupper à 1 l
  • sjokoladepudding med vaniljesaus
  • kuvertbrød 2 grupper
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • kutting av grønnsaker
  • lys oksekraft
  • grønnsakkraft
  • fiskekraft
  • jevninger
  • bechamel
  • brun grunnsaus

Dag 5

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave

Kjøkken/servering

  • tomatsuppe med makaroni 4 grupper à 1,5 l
  • fruktsuppe 4 grupper à 1 l
  • fletteloff 2 grupper – 6 stk. fletteloff
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • blansjering av grønnsaker
  • pakking og frysing
  • sile kraft
  • brun oksekraft
  • jevninger
  • veloutésauser

Dag 6

Klassen møter opp i grupperom.
Gjennomgang av fagstoff om blansjering, krafter, jevninger, supper og sauser.
Gjennomgang av dagens oppgaver.
Skrive arbeidsplan.

Etter gjennomgang av fagstoff, og forberedelse, møter alle i produksjonskjøkken i korrekt arbeidsuniform.

Oppgave

Kjøkken/servering:

  • aspargessuppe 4 grupper à 1 l
  • gratinert blomkål og brokkoli (mornaysaus)
  • sviskekompott med fløtemelk
  • formloff 2 grupper – 6 stk. formloff
  • serveringsregler
  • oppdekking
  • servering/anretning/oppvask
  • sile kraft
  • lys kraft
  • brun grunnsaus + peppersaus
  • bechamel

Vurdering

Blir vurdert i praksis og teori

Lav grad av måloppnåelse

påpeke dårlig kvalitet på råvarer, lese og forstå resepter, bruke mål og vekt, delta, finne fram mål og vekt, velge og bruke riktige råvarer.

Middel grad av måloppnåelse

identifisere, klassifisere, anvende råvarene, øke og redusere i forhold til antall enheter, regne ut mengde, anvende råvarer fornuftig, nøyaktig.

Høy grad av måloppnåelse

begrunne avgjørelser, ta avgjørelser, velge rette metoder, nøyaktighet, improvisere ved behov, ta initiativ.

Læringsressurser

Saus og suppe

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter