Både service- og vedlikeholdspersonell, administrativt personell og sjåfører bidrar til å oppfylle behovene som passasjerene har. Service- og vedlikeholdspersonellet bidrar med reine og driftssikre busser. Det administrative personellet bidrar for eksempel med rutehefter og riktig bemanning av ruteavgangene ut fra tidtabellene. Sjåførene bidrar i kraft av seg selv under kjøreturen, og de bidrar også med informasjon om riktig bruk av bussens hjelpemidler.
Figuren nedenfor illustrerer hvordan ulike parter bidrar til å oppfylle transportbehovet til kundene.
Et transportoppdrag består av en kjernetjeneste med tilleggstjenester. Kjernetjenesten er selve transporten fra A til B. På figuren er kjernetjenesten illustrert ved den gule trekanten. Videre ser du en sirkel med tre blå sekanter. Disse illustrerer at tre parter bidrar med tilleggstjenester: service- og vedlikeholdspersonellet, sjåføren og den øvrige administrasjonen. Feilfrie tjenesteleveranser fra alle tre parter er nødvendig for å oppnå tilfredse kunder.
I situasjoner der fylkeskommuner har kjøpt kollektivtransport ved en anbudskonkurranse, er fylkeskommunenes transportadministrasjon også en del av støtteapparatet. Da får vi fire parter som bidrar for å gjøre kundene tilfredse. Fylkeskommunene bestemmer i slike situasjoner rutetilbudet, fastsetter tidstabellen og takstsystemet. Denne informasjonen annonserer de både på papir og på Internett. De utformer også deler av infrastrukturen, for eksempel holdeplassene med leskur og rutetavler.