Hopp til innhold

Fagstoff

Reisende som er døve og hørselssvekkede

Her lærer du litt om behovene til reisende som er døve og hørselssvekkede.
Person snakker mot øret til en annen. foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Døve må støtte seg til munnavlesning og tegnspråk for å forstå hva du sier. Mange passasjerer er hørselssvekkede, ikke så mange er helt døve. Som servicemedarbeider bør du kunne identifisere døve personer. Da kan du ta i bruk enkle teknikker for å kommunisere.

Døve har lært å lese på munnen. For at dette skal være mulig, må den døve se ansiktet ditt og munnbevegelsene dine. Den beste avstanden er 1─1,5 m. Samtidig må ansiktet ditt være godt opplyst. I dårlig lys må du flytte deg til et bedre opplyst sted eller skru på mer lys om mulig. Samtidig må du se direkte på den døve når du snakker. Artikuler tydelig uten å overdrive. Snakk gjerne litt langsommere enn normalt. Bruk korte setninger og enkelt språk.

Vær klar over at døve kan snakke. De har imidlertid ikke hørsel til å kontrollere stemmen og uttalen. Om du har vanskelig for å gjøre deg forstått eller vil være sikker på å bli forstått, kan du bruke papir og blyant og skrive ned beskjeder, spørsmål eller svar.

Noen hørselssvekkede bruker høreapparater som kan fange opp informasjon gjennom teleslynge. Områder som er dekket av teleslynge, er merket med symbolet T i en sirkel.

CC BY-SASkrevet av Gunnar Ottesen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 31.12.2018

Læringsressurser

Passasjerterminaler