1. Home
  2. Transport og logistikkChevronRight
  3. BransjelæreChevronRight
  4. YrkesetikkChevronRight
  5. Normer for høflighetChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Normer for høflighet

I møte med andre mennesker gjelder det at vi opptrer høflig i alle situasjoner. Her repeterer vi reglene for god service og kundebehandling.

Dame med headset holder liten jordklode med ulike transportmidler. Illustrasjon.

Kommunikasjon

Som profesjonelle transport- og logistikkmedarbeidere forventer omgivelsene at vi opptrer høflig og oppmerksomt. Kundene reagerer både på det vi sier, og på kroppsspråket vårt. Medarbeidere i transport- og logistikknæringen må derfor kunne grunnreglene for verbal og ikke-verbal kommunikasjon.

Her er noen viktige prinsipper:

  • Ta initiativ med et smil.
  • Håndhils der det er naturlig.
  • Vis oppmerksomhet gjennom øyekontakt.
  • Ha en åpen kroppsholdning (ikke ha armer og bein i kors).
  • Legg stemmen i et lyst toneleie og snakk klart og tydelig.
  • Gjenspeil kundens atferd. Har kunden det travelt, viser du at du er hjelpsom ved å betjene kunden ekstra raskt.

Læringsressurser

Yrkesetikk