1. Home
  2. Transport og logistikkChevronRight
  3. BransjelæreChevronRight
  4. KvalitetskravChevronRight
  5. Krav ved persontransportChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Krav ved persontransport

I dette avsnittet lærer du hvilke egenskaper kundene ved persontransport etterspør for å bli fornøyde. Kravene varierer med reisens lengde.

Passasjerer på buss. foto.

Et eksempel på kundekrav ved persontransport

Selskapet Ruter AS driver kollektivtransport i Oslo. I skoleåret reiser Tatiana med Ruter til og fra skolen. Transporten fra A til B kaller vi kjernetjenesten. I tillegg har Ruter spesifisert en del tilleggstjenester for at Tatiana skal bli fornøyd.

Eksempler på slike tilleggstjenester er god sittekomfort, leselys over hvert sete, god informasjon og myk kjørestil fra sjåføren. Alt dette er viktig for at Tatiana skal bli tilfreds med transporttjenesten.

Det spesielle ved persontransport er at kundene deltar i produksjonsprosessen hele tida, fra det tidspunktet de går på transportmidlene, til de stiger av. Det er også viktig for Tatiana at
Ruter holder tidstabellen, at transportmidlet er rengjort, og at sjåføren opptrer høflig. Presise avganger og ankomster er alltid viktige egenskaper ved transport.

Persontransporttjeneste = kjernetjeneste + tilleggstjenester

Lista nedenfor viser noen viktige egenskaper ved persontransport:

  • avgang og ankomst i samsvar med tidstabell
  • kort avstand fra holdeplass til reisemål
  • sitteplass med tilstrekkelig beinplass
  • reint transportmiddel
  • myk kjøring

På lange reiser er også disse egenskapene viktige:

  • tilgang til leselys
  • tilgang til regulerbare stoler
  • tilgang til toalett
  • tilgang til bagasjeoppbevaring

Oppgave

Kan du komme på flere egenskaper som kollektivtrafikanter har behov for?

Sjåfør legger koffert i baggasjerom på buss. foto.

Læringsressurser

Kvalitetskrav