Her lærer du hvordan flyplassene er inndelt i stamflyplasser og regionale flyplasser. Staten, ved Avinor, eier og driver de fleste flyplasseene i Norge. I tillegg har vi privateide flyplasser som driver kommersiell lufttransport.

Flyplassene
Avinor har gruppert flyplassene sine etter passasjergrunnlag eller antall flybevegelser per år.
I tillegg til flyplassene består infrastrukturen av luftleier og overvåkingssystemer som sikrer at transportene kan foregå så sikkert som mulig. Flygeledere følger hvert enkelt fly ved landing og avgang.
Flyplassene er utstyrt med kontrolltårn og radarovervåking. I tillegg har de større flyplassene ILS-systemer (Instrument Landing System) for instrumentlanding, slik at fly kan lande under forhold med dårlig sikt.
Luftrommet
Luftrommet er delt i soner. Kontrollsentralen ved Sola har ansvaret for luftrommet i Sør-Norge, mens kontrollsentralen i Bodø har ansvaret for luftrommet i Nord-Norge.
Læringsressurser
Bransjelære
Fagstoff
Strukturen i transportnettverkene
KjernestoffVeinettet i Norge
KjernestoffOm etterspørselen etter veitransport
KjernestoffUlemper ved veitransport
KjernestoffJernbanenettets struktur i dag
KjernestoffStrukturen i innenlandske sjøtransporter
KjernestoffUtviklingen i bruken av havnene
Kjernestoff- Kjernestoff
Strukturen i flytransportsystemetDu er her
Bruken av infrastrukturen for lufttransport
KjernestoffRørtransportnettet for olje og gass
KjernestoffInformasjons- og kommunikasjonsnettverkene
KjernestoffUtfordringer for ekom-tjenester
KjernestoffEuropeisk samferdselspolitikk
KjernestoffNorsk samferdselspolitikk
KjernestoffRegional samferdselspolitikk
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Fordeler og ulemper ved transportformer
KjernestoffJernbane
KjernestoffSamferdselspolitikk
Kjernestoff