Hopp til innhold

  1. Home
  2. ReiselivChevronRight
  3. Driftsrutiner på et hotellChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Driftsrutiner på et hotell

En av de mest sentrale oppgavene til en resepsjonist på et hotell er inn- og utsjekk. I tillegg har resepsjonisten mange andre serviceoppgaver overfor gjestene. For eksempel kan de være behjelpelig med å bestille taxi. Resepsjonisten koordinerer også ofte arrangementer i og utenfor hotellet.

Gjest snakker til en kvinnelig resepsjonist. Foto.

Resepsjonisten er en stor del av gjestens første inntrykk av hotellet. Det er derfor svært viktig at vedkommende utfører oppgavene sine profesjonelt og serviceinnstilt. Ved inn- og utsjekking er det flere rutiner som skal gjennomføres: orientere gjestene om hotellets servicetilbud, levere ut nøkkelkort, informere om betaling og så videre.

På mange hoteller, særlig de litt mindre, får resepsjonen ansvar for å koordinere tiltak i forbindelse med større arrangementer. Spesielt viktig er koordineringen mellom de interne aktørene på kjøkkenet, konferanseavdelingen og husøkonomen. I tillegg må de eksterne leverandørene som skal levere ulike bidrag, følges opp.

Læringsressurser

Driftsrutiner på et hotell