1. Home
  2. ReiselivChevronRight
  3. Driftsrutiner på et hotellChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Driftsrutiner på et hotell

En av de mest sentrale oppgavene til en resepsjonist på et hotell er inn- og utsjekk. I tillegg har resepsjonisten mange andre serviceoppgaver overfor gjestene. For eksempel kan de være behjelpelig med å bestille taxi. Resepsjonisten koordinerer også ofte arrangementer i og utenfor hotellet.

Resepsjonisten er en stor del av gjestens første inntrykk av hotellet. Det er derfor svært viktig at vedkommende utfører oppgavene sine profesjonelt og serviceinnstilt. Ved inn- og utsjekking er det flere rutiner som skal gjennomføres: orientere gjestene om hotellets servicetilbud, levere ut nøkkelkort, informere om betaling og så videre.

På mange hoteller, særlig de litt mindre, får resepsjonen ansvar for å koordinere tiltak i forbindelse med større arrangementer. Spesielt viktig er koordineringen mellom de interne aktørene på kjøkkenet, konferanseavdelingen og husøkonomen. I tillegg må de eksterne leverandørene som skal levere ulike bidrag, følges opp.

Læringsressurser

Driftsrutiner på et hotell